Haku

Tuotearvostelun luotettavuus

QR-koodi

Tuotearvostelun luotettavuus

Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tuotearvosteluita ja niiden luotettavuutta. Tutkimus pyrkii selvittämään, kuinka luotettavina tuotearvosteluita pidetään ja mistä tekijöistä luottamuksen tai epäilyksen tunne arvostelussa rakentuu. Erityisen kiinnostavana nähdään arvosteluiden sävy: koetaanko joko positiivis- tai negatiivissävytteiset luotettavammiksi kuin vastapuolensa?

Aiempien tutkimustulosten valossa negatiiviset asiakaspalautteet ja arvostelut on koettu positiivisia vaikuttavammiksi, ja siihen perustuu myös tämän tutkimuksen keskeisin hypoteesi: oletetaan, että sävyllä on vaikutus tuotearvostelun luotettavuuteen ja että negatiivisia tuotearvosteluja pidetään luotettavampina kuin positiivisia. Tutkimus on toteutettu määrällisellä kyselyaineistolla ja analysoitu tilastollisia menetelmiä sekä laadullista teemoittelua hyödyntäen.

Olemassa olevasta tutkimuksesta lähimmäksi tämän tutkimuksen teemaa osuvat internetissä olevien asiakaspalautteiden luotettavuutta arvioivat tutkimukset, mutta puhtaasti tuotearvosteluiden näkökulmasta tutkimusta ei juuri ole olemassa. Asiakaspalautteen merkityksen nähdään kasvavan tulevaisuudessa entisestään, joten on mielenkiintoista ja tärkeää selvittää, mitkä tekijät tekevät siitä vaikuttavaa.

Tulosten perusteella voidaan sanoa hypoteesin osuneen oikeaan, mutta tuloksia ei voida pitää yleistämisen arvoisina tilastollisen merkitsevyyden saavuttamattomuuden sekä tutkimuksessa käytettyjen määrällisten menetelmien toteuttamiseen liittyvien puutteiden vuoksi.

Tallennettuna: