Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Aitoa rahaa aineettomasta asusteesta? : virtuaalituotteiden ostajien motiiviketjut

QR-koodi

Aitoa rahaa aineettomasta asusteesta? : virtuaalituotteiden ostajien motiiviketjut

Virtuaalituotteiden ostajien motiiviketjut

Virtuaalituotteiden myynnistä on tullut oleellinen tulonlähde verkkopelien, virtuaalimaailmoiden ja sosiaalisen median palveluiden kehittäjille. Tämän lisäksi virtuaalituotteilla käydään kauppaa palveluiden käyttäjien kesken. Virtuaalituotteet ovat erilaisia kuin fyysiset tuotteet, informaatiotuotteet tai palvelut ja niitä täytyy käsitellä kokonaan omana ilmiönään. Virtuaalituotteisiin kohdistuvia ostamisen motiiveja tuntemalla palveluiden kehittäjät voivat paitsi luoda haluttavampia virtuaalituotteita, myös muokata palveluitaan tukemaan virtuaalituotteiden myyntiä. Virtuaalituotteiden ostomotiiveja käsittelevissä tutkimuksissa on tutkittu motiiveja keskenään samanarvoisina. Tässä 17 verkkopelaajan syvähaastatteluun perustuvassa tutkimuksessa tunnistetaan motiivien muodostamia hierarkkisia ketjuja laddering-metodin avulla ja selvitetään, mitkä ovat perimmäisiä motiiveja ostaa virtuaalituotteita. Teoreettisena viitekehyksenä toimii teoria perimmäisistä, välineellisistä ja välillisistä motiiveista. Merkittävimmät perimmäiset motiivit ostaa virtuaalituotteita ovat järjestyksessä sosiaaliset motiivit, uteliaisuus ja tarinan edistäminen sekä suorituskeskeiset motiivit. Huomion arvoista on, että kaikkien edellä mainittujen motiivien ohjaamana ostetaan sekä kosmeettisia että funktionaalisia virtuaalituotteita. Esimerkiksi pelidynamiikkaan vaikuttavia funktionaalisia virtuaalituotteita ostetaan myös sosiaalisten syiden takia ja kosmeettisia virtuaalituotteita ostetaan, koska niiden odotetaan parantavan mahdollisuutta voittaa.

Tallennettuna: