Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Twitter työkaluna kriisitoiminnassa

QR-koodi

Twitter työkaluna kriisitoiminnassa

Viime vuosina Twitterin käytöstä on tullut ihmisille arkipäiväinen tapa jakaa ajatuksia ja kokemaansa. Samaan aikaan yhä monimutkaisempiin yhteiskunnan kriiseihin tarvitaan luotettavaa dataa. Hätäpuhelun teko on ollut tyypillinen kommunikointitapa viranomaisten ja kansalaisten välillä. Nyt tilannetta koskevaa informaatiota on alettu jakaa kansalaisten osalta myös Twitterissä. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka Twitteriä voidaan käyttää viranomaisten tiedonlähteenä kriisitilanteiden aikaan. Tutkielma on tyypiltään kirjallisuuskatsaus, jossa perehdytään aikaisempaan aiheesta tehtyyn tutkimukseen. Kriisitoiminta ei ole mikään uusi asia, mutta tapa saada siinä tarvittavaa tietoa on uudistumassa. Kriisinhallinnasta kerrotaan tässä tutkielmassa perustietoa, kuten sen vaiheet ja yleisesti viranomaisten käytössä olevat toimintatavat. Twitter määritellään sekä teknisestä että yhteisöllisestä näkökulmasta. Tutkielmassa tarkastellaan Twitterin perustoimintoja ja pohditaan sitä, kuinka jaettua tietoa voidaan hyödyntää viranomaisten kriisitoiminnassa. Aiemman tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että Twitterissä jaettu informaatio kohtaa monesti viranomaisten tietotarpeet. Keinoina mikroblogin hyödynnykseen esitellään tilannetiedon parantaminen monitoroimalla Twitterissä syntyvää informaatiota, syntyneen vahingon arviointi Twitteriin ladattujen kuvien ja videoiden perusteella sekä uhreilta tulevien avunpyyntöjen vastaanotto.

Tallennettuna: