Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Vaikuttaminen kansainvälisessä etujärjestössä

QR-koodi

Vaikuttaminen kansainvälisessä etujärjestössä

Tämän maisterin tutkielman tutkimustehtävänä oli kuvata, millaista etujärjestön vaikuttamaan pyrkivä viestintä on kansainvälisessä kontekstissa. Tutkielman tavoitteena oli tarkastella vaikuttamisen prosesseja ja muotoja etujärjestössä, sekä sitä kuinka kyseistä kokonaisuutta johdetaan strategisen viestinnän näkökulmasta. Tutkimuskohteena oli case-tutkimuksenomaisesti Brysselissä toimiva etujärjestö. Tutkielman pyrkimyksenä oli yksittäistapauksen kokonaisvaltainen ymmärtäminen sen puheviestinnällisestä näkökulmasta.

Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin monimenetelmällisesti avainhenkilöhaastatteluja ja dokumenttianalyysiä sisällönanalyysin periaattein hyväksikäyttäen. Dokumenttianalyysi toteutettiin ennen haastatteluja, jolloin dokumenttien analyysin tulokset tukivat haastatteluiden toteutusta. Dokumenttianalyysin kohteeksi valittiin yhden lobbausprosessin aineistojen tarkastelu. Avainhenkilöinä haastateltiin etujärjestön toimitusjohtajaa ja yhteiskuntasuhteiden johtajaa.

Tutkielman keskeisin havainto on, että vaikuttamaan pyrkivä viestintä näyttäytyy etujärjestön kontekstissa monipuolisena prosessina, jonka kaikkia osa-alueita leimaa vahva strategisuus ja osa- alueiden keskinäiset kytkökset. Tulosten perusteella vaikuttamaan pyrkivä viestintä koostuu eri muodoissa interpersonaalisella tasolla tapahtuvasta viestinnästä ja saman aikaisesti myös joukkoviestimien tasolla toteutettavasta viestinnästä. Vaikuttamisen nähtiin muodostuvan suhdetoiminnan, lobbauksen ja johtamisen ilmiöistä, joissa jokaisessa havaittiin selkeä keinovalikoima. Keskeisimmät vaikuttamisen muodot koostuvat tutkimuksen tulosten perusteella sisäisen viestinnän keinoista, mediaan kohdentuvista vaikuttamisen keinoista, etujärjestön tuottamista tapahtumista ja tutkimuksesta, sekä kahdenkeskisistä poliittisista tapaamisista. Vaikuttamaan pyrkivän viestinnän nähtiin tämän tutkielman tulosten kautta tapahtuvan yksilösuoritusten, mutta samaan aikaan myös ryhmätyön tuloksena. Tuloksista voitiin lisäksi päätellä viestinnän strategisen johtajuuden olevan keskeistä onnistuneen vaikuttamisen taustalla.

Tämä tutkielma tarjoaa eväitä vaikuttamisen keinojen ja sen monien muotojen tunnistamiseen, mikä mahdollistaa työelämän ja viestinnän osa-alueiden kehittämistä vaikuttamisen osalta. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista soveltaa myös muissa organisaatioissa toteutettavaan vaikuttamaan pyrkivään viestintään.

Tallennettuna: