Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

By accident or by design? : social enterprise leaders' stories of their career choice

QR-koodi

By accident or by design? : social enterprise leaders' stories of their career choice

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita ja kuvata yhteiskunnallisten yritysten johtaji-en uranvalintaa. Uranvalinta johtamisen parissa yhteiskunnallisissa yrityksissä on melko vähän tutkittu aihe, jonka vuoksi aiheeseen on syytä perehtyä lisää kokonaisvaltaisemman ymmärryksen saavuttamiseksi. Yhteiskunnallisen yrityksen käsite on myös vielä jokseenkin tuntematon Suomessa, ja niinpä tämä tutkimus pyrkii lisäämään tietoisuutta yhteiskunnallisista yrityksistä suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys yhdistelee näkemyksiä johtamisesta yhteiskunnallisissa yrityksissä sekä uranvalinnasta. Keskeisimmät esitellyt teoriat ovat Hollandin tyyppiteoria, Scheinin ura-ankkuriteoria sekä persoonallisuusteoriat viiden suuren persoonallisuuspiirteen teoria ja Myers-Briggsin tyyppi-indikaattori. Tutkimukseen on otettu narratiivinen lähestymistapa aiheen syvällisempää käsittelyä ja ymmärtämistä varten. Tarkoituksena ei ole ollut käyttää pelkästään yhtä teoriaa tukemaan tuloksia, vaan teorioita on käytetty kokonaisuudessaan tulkintaresursseina. Aineisto tuotettiin narratiivisilla teemahaastatteluilla, ja haastateltaviksi valittiin kymmenen voittoa tavoittelevan yhteiskunnallisen yrityksen johtajaa. Johtajien kerrontaan perustuen voitiin muodostaa kolme erilaista uratarinatyyppiä: uranvalinta ajautumisena, mission tavoitteluna ja pyrkimyksenä ammatilliseen kehittymiseen. Tarinatyyppeihin pohjautuen voitiin myös rakentaa kolme vastaavaa narratiivista identiteettiä yhteiskunnallisten yritysten johtajille: Ajautuja, Advokaatti ja Seikkailija. Lisäksi identifioitiin 14 tekijää, jotka johtajat konstruoivat merkityksellisiksi uranvalintansa kannalta. Tulokset antavat viitteitä sekä passiivisesta että aktiivisesta lähestymistavasta uranvalintaan. Tulosten mukaan johtajille tärkeimmät tekijät olivat verkostot, perhe, persoonallisuus, arvot ja onni. Uranvalintaprosessissa korostui varsin-kin johtajan sekä yhteiskunnallisen yrityksen arvojen vastaavuuden tärkeys.

Tallennettuna: