Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Sähköisten kirjojen hylkäämisen syyt

QR-koodi

Sähköisten kirjojen hylkäämisen syyt

Sähköinen kirja ei ole yleistynyt odotetulla tavalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia syitä potentiaaliset käyttäjät kertovat sille, etteivät käytä sähköistä kirjaa vapaa-ajan lukuharrastuksessa. Tutkimuksen aineistona oli kahdeksan haastattelua, jotka toteutettiin teemahaastatteluna. Haastateltavat valittiin sillä perusteella, että he eivät olleet käyttäneet sähköistä kirjaa tai olivat keskeyttäneet niiden käytön. Aineistoa analysoitiin teemoittelun ja laskemisen avulla. Lisäksi tarkasteltiin, missä vaiheessa innovaation omaksumisprosessia sähköinen kirja hylättiin ja mitkä tekijät voisivat vaikuttaa niiden myöhempään omaksumiseen.

Tutkimuksen mukaan yleisin sähköisen kirjan hylkäämisen syy oli liian korkea hinta. Toinen merkittävä syy oli lukukokemus, jonka arveltiin olevan sähköisessä kirjassa huonompi. Painettu kirja koettiin miellyttävämmäksi käyttää, sen lukeminen oli elämyksellisempää ja siihen oli helpompi keskittyä. Kolmas suurimman osan mainitsema syy oli lukulaitteen ominaisuudet, jotka häiritsevät lukemista. Neljäntenä esiin noussut syy oli aiemmat negatiiviset kokemukset sähköisistä kirjoista töissä tai opinnoissa. Useissa haastatteluissa tuli jollain tavalla ilmi myös digitaalinen omaisuus. Haastatellut kokivat, ettei digitaalinen omaisuus ollut yhtä arvokasta, pysyvää ja todellista. Myös kirjojen lainaaminen ja myyminen nousivat esiin sekä digitaalisen omaisuuden että lukuharrastuksen näkökulmasta.

Lähes kaikki haastatellut olivat hylänneet sähköisen kirjan ennen niiden kokeilua. Kaksi haastateltua oli kokeillut niitä, mutta keskeyttänyt käytön. Haastatteluissa nousi esiin tekijöitä, joiden muuttuessa haastatellut voisivat ajatella kokeilevansa sähköistä kirjaa. Tällaisia olivat hintojen halpeneminen, kasvava valikoima, helppokäyttöisyyden parantuminen sekä teknologian kehittyminen. Tulokset ovat hyödynnettävissä jatkotutkimuksessa aiheen laajempaa kartoitusta varten sekä antavat viitteitä käytännön markkinointiin.

Tallennettuna: