Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä lähijohtajalta saadun palautteen merkityksestä

QR-koodi

Asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä lähijohtajalta saadun palautteen merkityksestä

Tämän laadullisen maisterintutkielman tavoitteena oli ymmärtää, millainen merkitys lähijohtajalta saatavalla palautteella oli asiantuntijatyötä tekevälle sekä ymmärtää asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä työelämän palautteesta. Aineisto kerättiin seitsemässä avoimessa haastattelussa. Haastateltavat työskentelivät asiantuntijoina eri aloilla. Kerätty aineisto teemoiteltiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Teemoittelu tehtiin teoriasidonnaisesti ja aineistolähtöisesti. Tulosten mukaan asiantuntijatyötä tekevä kokee saavansa palautetta työstään lähijohtajaltaan, verkostoiltaan ja arvioimalla itseään. Saadulla palautteella on asiantuntijatyötä tekevien mielestä suuri merkitys, sillä se ohjaa työntekoa ja kehittää työskentelyä. Palautteen avulla rakennetaan työlle yhteisiä merkityksiä ja tavoitteita. Tutkielman tulosten mukaan palautteensaantitilanteissa korostuu muun muassa sekä lähijohtajan että asiantuntijatyötä tekevän vuorovaikutustaidot. Asiantuntijatyötä tekevät kokevat saavansa palautetta lähijohtajaltaan vähän ja toivovat saavansa sitä enemmän. Kompensoidakseen lähijohtajalta saatua vähäiseksi koettua palautetta asiantuntijatyötä tekevät arvioivat itseään kriittisesti ja johtavat itseään. Itsensä johtamisessa korostuu ajatus siitä, että asiantuntijatyötä tekevä on oman työnsä paras asiantuntija. Näin ollen asiantuntijatyötä tekevä voi itsenäisesti ohjata työskentelyään. Tulosten mukaan palautteen antamiseen ja saamiseen liittyviä vuorovaikutustaitoja pitäisi parantaa. Vuorovaikutussuhteen laatu vaikuttaa palautteeseen ja se pitäisi huomioida palautetta annettaessa ja vastaanotettaessa. Asiantuntijatyötä tekevät kaipaavat avointa keskustelua työstä ja sen tavoitteista lähijohtajan kanssa aiempaa enemmän. Tällöin palaute olisi eräänlaista ohjausta jälkikäteen annettavan palautteen sijaan. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää työyhteisöissä, joissa pohditaan palautekäytäntöjä tai joissa halutaan kehittää työskentelyä. Tulokset ovat hyödyllisiä niin lähijohtajille kuin asiantuntijatyötä tekevillekin sovellettavaksi työelämään.

Tallennettuna: