Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Klassisen musiikin opetus yläkoulussa

QR-koodi

Klassisen musiikin opetus yläkoulussa

Maisterintutkielmani tarkoitus oli saada selville, mitä yläkoulun klassisen musiikin opetukseen kuuluu ja miten opettajat ja oppilaat suhtautuvat klassisen musiikin opetukseen. Tutkimukseni päämääränä oli kartoittaa klassisen musiikin opetuksen nykytilaa suomalaisissa yläkouluissa.

Kartoitin tutkimustehtävääni seuraavien tutkimuskysymysten avulla: mitä klassisen musiikin opettamiseen yläkoulussa sisältyy? Minkälaisia näkemyksiä musiikin opettajilla ja oppilailla on klassisen musiikin opettamisesta yläkoulussa? Onko opettajan sukupuolella, iällä, koulutuksella tai työkokemuksella yhteyttä klassisen musiikin opettamiseen? Selvitin muun muassa paljonko klassista musiikkia opetetaan (h/kurssi), mitä aihepiirejä ja menetelmiä opetukseen sisältyy ja miten opettajat kuvaavat perusteita klassisen musiikin opettamiseen?

Toteutin tutkimuksen kyselytutkimuksena, jonka lähetin sähköpostitse 30:n mannersuomalaisen kunnan yläkoulun musiikinopettajille. Kyselyyn vastasi 10 opettajaa ja 90 oppilasta. Kaikki yläkoulun luokka-asteet olivat edustettuina.

Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi muun muassa, että klassista musiikkia opetetaan yläkoulussa vähintään yhden tunnin verran. Musiikin kuuntelu oli ehdottomasti suosituin opetusmenetelmä, jonka myös oppilaat tunnistivat klassisen musiikin opetuksessa käytetyksi menetelmäksi. Kuuntelukasvatus oli ainoa kaikkien opettajien opettama klassisen musiikin aihepiiri. Klassisen musiikin opetukseen käytetään harvoin älylaitteita, jos ollenkaan. Tuloksista kävi ilmi myös syitä, miksi klassista musiikkia opetetaan tai ei opeteta yläkoulussa. Sekä opettajat että oppilaat kokivat klassisen musiikin opetuksen kuuluvan yläkoulun musiikin opetukseen. Opettajat, joilla oli musiikkikasvatus pääaineena, opettivat klassista musiikkia enemmän, useammilla opetusmenetelmillä sekä useammilla aihepiireillä.

Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että klassisen musiikin opetusta yhdessä soittamalla tulisi lisätä. Klassisen musiikin kuulumisella yläkoulun musiikin opetukseen on yllättävän vankka pohja. Sekä opettajat että oppilaat kokivat musiikin lajin kuuluvan opetukseen. Klassista musiikkia opetetaan monin eri tavoin ja opetettavat aihepiirit eivät pyöri tutkimuksen mukaan yhden aiheen ympärillä. Klassista musiikkia opetetaan yläkoulussa, mutta opetuksen määrässä ja laadussa on eroja.

Tallennettuna: