Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Constructing the international entrepreneurial identity : a study of international entrepreneurship sense-making narratives

QR-koodi

Constructing the international entrepreneurial identity : a study of international entrepreneurship sense-making narratives

Study of international entrepreneurship sense-making narratives

Tämän tutkimuksen tarkoitus oli lisätä ymmärrystä ja tietoa merkityksellistämisen prosesseista matkalla kansainväliseen yrittäjyyteen sekä kansainvälisen yrittäjyysidentiteetin muodostumisesta. Teoreettinen ymmärrys kansainvälisestä yrittäjyydestä on edelleen vajaata ja epätasapainossa kansainvälistymis- ja yrittäjyysteorioiden kesken. Tarve painottaa vahvemmin yrittäjyyttä, yrittäjyysorientaatiota sekä saada perustavanlaatuista tietoa yksilön identiteettiprosesseista kansainvälisessä yrittäjyydessä olivat lähtökohtaisia syitä tälle tutkimukselle.

Teoreettinen viitekehys muodostui monitieteellisestä käsitteistöstä ja teoriakentästä yrittäjyyden, kansainvälisen liiketalouden, sosiaalipsykologian, organisaatiokäyttäytymisen sekä narratiivisuuden tutkimuksesta. Avainteorioita ovat mm. (narratiivisen) identiteetin rakentuminen, kokemusten merkityksellistämisen prosessi sekä kansainvälinen yrittäjyysorientaatio. Tutkittavien ilmiöiden takia tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen narratiivinen menetelmä. Empiirinen data kerättiin haastattelemalla neljää kansainvälistä yrittäjää syväluotaavan narratiivisen, strukturoimattoman haastattelun keinoin. Analysoimalla ja tulkitsemalla yrittäjien narratiiveja, etsittiin ymmärrystä siihen, mitä on kansainvälinen yrittäjyys; miten ja miksi ammatinharjoittavasta tulee kansainvälinen yrittäjä; sekä minkälaisia identiteettejä muodostuu matkalla kansainväliseen yrittäjyyteen.

Tuloksien mukaan kansainväliset yrittäjät muodostavat kansainvälisen yrittäjäidentiteetin merkityksellistämällä tapahtumia, kokemuksia ja aiempaa tietoa, ja se muovautuu jatkuvassa, kehittyvässä ”neuvottelussa” ulkoisen maailman kanssa. Suurin osa kansainvälisen yrittäjyyden syistä on alun perin ”sisäisen työntövoiman” ja ”ulkoisen vetovoiman” aikaansaamia. Syyt heijastavat yrittäjyys- sekä kansainvälisyysidentiteetin dimensioita. Itse-reflektointi sekä aktiivinen ja dynaaminen vuorovaikutus ympäristön kanssa heijastavat kansainvälisen yrittäjyysidentiteetin muodostumisen kehystä.

Tutkimuksen yrittäjyysnarratiivit muodostavat neljä eri kansainvälisen yrittäjyyden identiteettiä: Löytöretkeilijä, Pioneeri, Syntyperäinen ja Hakeutuja. Tuloksien valossa kansainvälinen yrittäjyys ei ole vain yrittäjän strategista päätöksentekoa tai yrityksen kansainvälistämistä uusille markkinoille, vaan se on pidempiaikainen kansainvälisen yrittäjäidentiteetin muodostava prosessi. Prosessissa identiteetti rakentuu pohdinnalle sosiaalisen ja yksilöllisten ulottuvuuksien välillä, korostaen yksilön tahtoa ja mieltymyksiä sekä aiempaa kokemusta. Kansainväliseksi yrittäjäksi tulemisessa merkittävää näyttää olevan on itsenäinen toiminta ja päätöksenteko, jotka arvioidaan suhteessa tilannekohtaiseen ympäristöön.

Tallennettuna: