Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Sehr geehrter Herr Schmidt... : Eine Analyse zu den Textproduktionsaufgaben in der Lehrbuchserie Panorama Deutsch für die gymnasiale Oberstufe

QR-koodi

Sehr geehrter Herr Schmidt... : Eine Analyse zu den Textproduktionsaufgaben in der Lehrbuchserie Panorama Deutsch für die gymnasiale Oberstufe

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan saksan kielen lukion B2-oppimäärän opiskeluun suunnatun kirjasarjan (Panorama Deutsch) tehtäväkirjojen tekstintuottamistehtäviä tekstilingvistiikan näkökulmasta. Tässä sekä määrällisessä että laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan tuotettavien tekstilajien lukumäärien lisäksi tekstilajien tyypillisiä ominaisuuksia sekä sitä, heijastuvatko valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet tehtävätyypeissä. Metodina tutkimuksessa on teoriaohjaava sisällönanalyysi ja taustalla vaikuttavana käsitteistönä on Brinkerin, Cölfenin ja Pappertin (2014) tekstifunktiojaottelu. Jaottelu ohjaa tehtävänannoissa tuotettavien tekstien kategorisointia, mutta tutkimuksessa edetään ensisijaisesti tekstilähtöisesti. Tutkimuksessa selvisi, että informatiivinen funktio esiintyy tehtävänannoissa useammin kuin kontaktifunktio. Sen lisäksi tekstistä löytyi yksi jaottelun ulkopuolelle jäävä tekstilaji, jonka tekstifunktio jää analyysissä käytetyn jaottelun ulkopuolelle. Informatiivisten tekstilajien keskeiseksi ominaisuudeksi paljastui aiheen mainitseminen, kontaktiteksteille puolestaan tyypillisempää on tekstin vastaanottajan mainitseminen. Valtakunnallisen opetussuunnitelman vaikutus tehtäviin oli selkeästi havaittavissa.

Tallennettuna: