Pluriliteracies-malli ja Suomen opetussuunnitelmauudistus
Finna-arvio
Pluriliteracies-malli ja Suomen opetussuunnitelmauudistus
www.kieliverkosto.fi/article/...lmauudistus/
(Jyväskylän yliopisto - JYX)
pluriliteracies-malli-ja-suomen-opetussuunnitelmauudistus.pdf
(Jyväskylän yliopisto - JYX)
Kielitietoisuus ja kielikasvatuksen periaatteet ovat tulleet viime vuosien aikana erityisen huomion kohteeksi suomalaisessa opetuksessa. Samat periaatteet ja ajatukset ovat saaneet runsaasti tilaa myös eurooppalaisessa keskustelussa Euroopan neuvostoa myöten. Kielitietoisuuden tuominen keskustelun keskiöön ja opetuksen kehittämisen lähtökohdaksi on tarjonnut myös kaksikieliseen opetukseen ja CLIL-opetukseen uusia ajattelutapoja ja toimintamalleja, joista yksi esimerkki on Grazissa Euroopan nykykielten keskuksessa (ECML) kehitetty CLIL and Literacy -projektin malli Pluriliteracies Approach to Teaching and Learning (PTL), johon sain mahdollisuuden tutustua kesäkuussa 2015 Grazissa järjestetyssä työpajassa.
Tallennettuna:
Kieli |
suomi |
---|---|
Sarja | Kieli, koulutus ja yhteiskunta, Maaliskuu |
Aiheet | |
ISSN |
1799-0181 |