Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Luokanopettajaopiskelijoiden lajintuntemustaidot sekä asenteet ja valmiudet opettaa lajintuntemusta

QR-koodi

Luokanopettajaopiskelijoiden lajintuntemustaidot sekä asenteet ja valmiudet opettaa lajintuntemusta

Varsinaisena luonnontieteenä biologian ymmärtämisen keskiössä on lajien tuntemus, sillä se avaa ovia lukuisille biologian keskeisille osa-alueille, kuten ekologiaan ja evoluutiobiologiaan. Lajien tuntemus auttaa ymmärtämään biodiversiteetin eli luonnon monimuotoisuuden eri puolia, lajien evolutiivista historiaa ja kehitystä, ja ennen kaikkea kestävän kehityksen periaatteita ja tavoitteita säilyttää luonto ennallaan tuleville sukupolville. Lajintuntemuksessa on kyse paitsi yleissivistyksestä, myös yhteydestä luontoon ja luonnon monimuotoisuuden arvostuksesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksen luokanopettajaopiskelijoiden lajintuntemustaitoja sekä heidän asenteitaan ja valmiuksiaan opettaa lajintuntemusta alakoulussa. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään opiskelijoiden kokemuksia Opettajankoulutuslaitoksessa saamastaan lajintuntemuksen opetuksesta. Tutkimusmenetelminä olivat lajintuntemustesti sekä kirjallinen kysely, jonka avulla mitattiin 36 luokanopettajaopiskelijan motivaatiota lajintuntemuksen opettamiseksi, opiskelijoiden asenteita lajintuntemuksen opettamista kohtaan sekä opiskelijoiden valmiuksia opettaa kasvien, selkärangattomien, selkärankaisten ja sienten lajintuntemusta. Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajaopiskelijoiden lajintuntemustaidot ovat kohtalaiset. Opiskelijat ymmärtävät lajintuntemuksen opettamisen kuuluvan alakouluun, opiskelijat pitävät lajien tuntemuksen opettamista tärkeänä, mutta opiskelijoiden motivaatio opettaa lajintuntemusta on melko alhainen. Opiskelijat arvioivat valmiutensa opettaa lajintuntemusta alakoulussa kohtalaisiksi. Selkärankaisten lajintuntemuksen opetuksessa opiskelijat arvioivat olevan vahvimmillaan, kun taas selkärangattomien lajintuntemuksen opetusvalmiudet arvioitiin heikoimmiksi. Sienten ja kasvien lajintuntemuksen opettamisvalmiudet opiskelijat arvioivat kohtalaisiksi. Opiskelijoiden valmiusarvioiden ja lajintuntemustestissä saatujen pistesummien välillä ei ollut korrelaatiota. Yliopistossa saamansa lajintuntemukseen liittyvän opetuksen opiskelijat arvioivat oman tulevan opettajuutensa kannalta melko hyödyttömäksi. Opetuksen puute sai opiskelijoilta paljon kritiikkiä ja opetuksen puute oli jopa laskenut joidenkin opiskelijoiden motivaatiota opettaa lajintuntemusta. Tutkimuksen tulosten perusteella Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksen lajintuntemusopetus on heikolla tasolla, lajintuntemuksen opettelu on täysin opiskelijoiden omalla vastuulla, eivätkä opiskelijat saa opintojensa aikana kerättyä riittävää lajituntemusta tulevaa opettajuuttaan varten. Nyt jos koskaan on Opettajankoulutuslaitoksella syytä alkaa kouluttaa luokanopettajaopiskelijoista päteviä osaajia lajintuntemuksen saralla ja taata heille ansaitsemansa laadukas opetus Suomen lajiston tuntemuksesta.

Tallennettuna: