Haku

"Vähän niin kuin johtaja, mutta ei kuitenkaan" : varajohtajuus varhaiskasvatuspalveluissa

QR-koodi

"Vähän niin kuin johtaja, mutta ei kuitenkaan" : varajohtajuus varhaiskasvatuspalveluissa

Varajohtajuus varhaiskasvatuspalveluissa

Vartiainen, Anu. 2016. Varajohtajuus varhaiskasvatuspalveluissa. Tapaustutki-mus Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiosta. Varhaiskasvatustie-teen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 57 sivua + liitteet. Varhaiskasvatuksen toimintayksiköiden koon kasvaessa ja organisaation muutosten myötä varhaiskasvatuksen yksikön johtajien työtaakka on kasvanut. Selvitäkseen työ-taakasta jaettu johtajuus ja varhaiskasvatuksen yksiköiden varajohtajuus nousevat mer-kittävään asemaan. Varhaiskasvatuksen varajohtajuutta ei ole vielä tutkittu kovin paljon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka varhaiskasvatuksen toimintayksi-köiden varajohtajuus toteutuu tällä hetkellä Kuopion kaupungin varhaiskasvatuspalve-luissa ja kuinka varajohtajuutta voitaisiin tulevaisuudessa kehittää. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus paikkakuntani varhaiskasvatuspalveluissa. Aineistonkeruumenetelminä olivat focus group -ryhmähaastattelu sekä henkilökohtaiset kirjoitelmat. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta varhaiskasvatuksen yksikön joh-tajaa ja heidän varajohtajiaan eli yhteensä 12 henkilöä. Haastatteluryhmiä muodostui neljä, varhaiskasvatuksen yksikön johtajat muodostivat kaksi ryhmää, samoin varajohta-jista muodostui kaksi ryhmää. Henkilökohtaiset kirjoitelmat pyysin jokaiselta haastatte-luun osallistuvalta etukäteen. Aineisto analysoitiin temaattisesti sisällön analyysin avul-la. Tutkimustuloksista selviää, että varhaiskasvatuksen yksiköiden varajohtajien työnkuva vaihteli eri varhaiskasvatuksen yksiköiden välillä. Työnkuvaan vaikutti se millaisen palvelukokonaisuuden johtamisesta oli kysymys. Myös käytännöt tehtävänkuvan sopi-misesta suullisesti tai kirjallisesti vaihtelivat. Yksikön johtajat ja varajohtajat kokivat haasteena yhteisen ajan löytymisen sekä varajohtajan henkilökohtaisen työajan käytön. Pedagoginen tuki koettiin tärkeäksi samoin yksikön johtajan työtehtävien jakaminen. Tärkeäksi kehittämiskohteeksi nousi tehtävänkuvan laatiminen ja varajohtajien koulutus sekä varajohtajien väliset pedagogiset keskustelut työn ja varajohtajan toimenkuvan tukena.

Tallennettuna: