Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Pelastaako pelaaminen matematiikan? : pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta

QR-koodi

Pelastaako pelaaminen matematiikan? : pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta

Pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta

TIIVISTELMÄ Danschu, P. & Salminen, M. 2015. Pelastaako pelaaminen matematiikan? Pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 105 s. ja 5 liitettä. Tarkasteltaessa kansallisten sekä kansainvälisten matematiikan oppimiseen liittyvien tutkimusten tuloksia on todettu, että oppilaiden asenne matematiikkaa kohtaan on heikentynyt Suomessa 2000-luvulla. Yhtenä ratkaisuna asenteiden muuttamiseen on nähty pelien ja pelillisyyden tuominen osaksi matematiikan opetusta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opettajien käsityksiä pelillisyydestä ja sitä, millaisia vaikutuksia pelillisyyden toteuttamisella oli heidän pedagogiikkaansa sekä toimintatapoihinsa. Lisäksi tarkasteltiin, millaisia vaikutuksia pelillisyydellä oli matematiikan oppimiseen oppilaiden näkökulmasta. Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusjoukko muodostui kolmesta kuudennen luokan luokanopettajasta ja heidän oppilaistaan, joita oli yhteensä 38. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin puolistrukturoitua kyselylo-maketta, sähköistä puolistrukturoitua kyselylomaketta ja ryhmähaastattelua. Aineiston analyysi tehtiin hermeneuttisen kehän sekä fenomenologis-hermeneuttisen analyysin avulla. Analyysin pohjalta rakentui seitsemän merki-tyskokonaisuutta. Tutkimus osoitti, että opettajien näkemykset pelillisyydestä olivat dynaamisia, kuten koko pelillisen oppimisen kenttä on vielä tällä hetkellä. Pelillisyyttä osana matematiikan opetusta on haasteellista toteuttaa kaikessa siinä laajuudessa, jota termi pedagogisesta näkökulmasta tarkoittaa. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että matematiikan ja pelillisyyden yhdistämisessä on otettava huomioon muun muassa pelillisyyden teoreettinen viitekehys, oppilaiden sitouttaminen ja motivointi, pelillisyyden monipuolinen toteuttaminen, oppimispelien sisältöjen tunteminen ja opettajan kokonaisvaltainen rooli pelaamisessa. Lisäksi tutkimus osoitti, että pelillisyys lisäsi hauskuutta matematiikan oppimiseen, mutta oppilaiden motivaatio ei noussut odotetulla tavalla. Pelillisyys ei yksinään tutkimuksemme mukaan pelasta matematiikan opetusta ja muuta oppilaiden asenteita matematiikkaa kohtaan.

Tallennettuna: