Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa

QR-koodi

Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa

Kansainvälistyminen ja maahanmuutto vaikuttavat koko yhteiskuntaan ja muutokset näkyvät luonnollisesti myös kouluissa. Opettajat, kouluissa toimivina työntekijöinä ja kunnan virkamiehinä, kohtaavatkin työssään monia eri kulttuuritaustoja edustavia lapsia ja nuoria. Opettajilla on vastuullinen ja vaativa tehtävä moninaisuuden lisääntyessä kouluissa. He pyrkivät myös omalta osaltaan kasvattamaan kaikista lapsista ja nuorista yhteiskuntamme täysipainoisia jäseniä. Tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksessa toimivien opettajien näkemyksiä ja käsityksiä monikulttuurisuudesta ja sen merkityksestä haastateltujen opettajien työhön. Opettajien rooli kasvattajina ja tiedollisten taitojen välittäjinä nähdään tässä tutkimuksessa yhteiskunnallisesti merkittävänä ja koulu keskeisenä kasvatusinstituutiona. Monikulttuurinen koulu, joka tässä tutkimuksessa tarkoittaa erityisesti etnistä ja kulttuurista moninaisuutta, on varmasti rikastuttanut opettajien työtä, mutta myös tuonut uusia haasteita peruskoulun arkeen. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto muodostuu yhdeksästä alakoulun opettajille tehdystä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, joiden avulla on pyritty antamaan painoarvoa haastateltavien kokemuksille, asenteille ja näkemyksille. Aineistoa on analysoitu teoriaohjaavasti ja analyysimenetelmänä on käytetty väljää sisällönanalyysia Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että haastatellut opettajat kokivat monikulttuurisessa koulussa työskentelyn pääsääntöisesti myönteisesti, mutta toivat esiin myös monikulttuurisen koulun haasteita ja kehittämiskohtia. Kaikkien oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen koettiin tärkeäksi. Haastatellut kokivat oman merkityksensä maahanmuuttajaoppilaan elämässä vaihtelevasti joko henkilökohtaisesti merkittävänä tai melko vähäisenä. Suurin osa opettajista näki maahanmuuttajalapsen tarvitsevan samanlaista opettajaa kuin muutkin lapset. Opetussuunnitelmissa kirjatut monikulttuurisuustavoitteet koettiin yksittäisen opettajan näkökulmasta melko vaikeasti toteutettavina. Suurin osa haastatelluista ei nähnyt tarvitsevansa erityistä koulutusta monikulttuurisuuteen liittyen. Haastatellut opettajat toivat melko vähän esiin oman työnsä tai koulutuksen yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Haastatellut opettajat eivät nostaneet erityisesti esiin koulun suhdetta laajempaan sosiopoliittiseen ja kulttuuriseen järjestelmään. Kukaan haastatelluista ei ollut sitä mieltä, että maahanmuuttajaoppilaille tarkoitettuja resursseja olisi liikaa.

Tallennettuna: