Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Muutos tilassa : taideteoksen autenttisuuden ja auran merkitykset installaatiotaiteen esittämisen ja tallentamisen prosesseissa

QR-koodi

Muutos tilassa : taideteoksen autenttisuuden ja auran merkitykset installaatiotaiteen esittämisen ja tallentamisen prosesseissa

Taideteoksen autenttisuuden ja auran merkitykset installaatiotaiteen esittämisen ja tallentamisen prosesseissa

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan taideteoksen autenttisuuden ja auran nykymerkityksiä installaatiotaiteen näkökulmasta. Keskeisenä tavoitteena on selvittää, mistä kontekstisidonnaisen ja prosessuaalisen installaatioteoksen autenttisuus muodostuu, ja millä tavoin tätä autenttisuutta pyritään taidemuseoissa teoksen esittämisen ja tallentamisen prosesseissa ylläpitämään. Lisäksi tutkielmassa avataan taiteilijan intention ja tekijyyden käsitteitä.

Tutkielmassa vuoropuhelua käyvät taidefilosofinen käsiteanalyysi ja taidemuseoiden toimintatapoja kartoittava haastatteluaineisto. Taiteen autenttisuuden nykymerkityksiä peilataan erityisesti Denis Duttonin autenttisuuden teoriaa ja Walter Benjaminin taideteoksen auran käsitettä vasten. Haastatteluaineiston avulla on mahdollista tarkastella paitsi teorioiden ydinajatusten ilmenemistä käytännön museotyössä, myös pohtia käsitteiden soveltumista nykytaidediskurssiin.

Installaatiotaiteen nopea yleistyminen on vaikuttannut monin tavoin taidemuseoiden näyttely- ja kokoelmatoimintaan. Teosten esittämisen ja tallentamisen prosesseissa korostuu etenkin merkityssisältöjen ja taiteilijan intention säilyttäminen eri konteksteissa. Tutkielmassa esitetään ajatus installaatioteoksen autenttisuudesta eri tavoin tuotettuna ja rakennettuna kokonaisuutena, joka muodostetaan erilaisin teoksen aitoutta määrittävin attribuutein. Myös instituutiokonteksti vahvistaa käsitystä teosten autenttisuudesta. Tutkimuksesta ilmenee, että vaikka siirtyminen monimuotoisen nykytaiteen edellyttämiin toimintatapoihin on museoissa monella tapaa kesken, teosten autenttisuutta ei niissä juurikaan problematisoida.

Tutkimus osoittaa, että perinteinen originaaliin teosobjektiin ja tekijyyteen pohjautuva aitouden määritelmä ei ole installaatiotaiteen kohdalla enää relevantti. Autenttisuuden merkitystä teoksen arvon määrittäjänä ei ole installaatiotaiteessa ohitettu, mutta fyysisen objektin sijaan teoksen aitous nojaa sen merkitysten ja idean välittymiseen eri esityskonteksteissa. Teosten diversiteetti on kuitenkin niin suuri, että yhtenäistä autenttisuuden määritelmää on vaikeaa muodostaa.

Tallennettuna: