Haku

Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta

QR-koodi

Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta

Esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta

Tässä tutkimuksessa tutkin, millaisia käsityksiä esiopettajilla ja luokanopettajilla on sitoutumisesta ennakkoon määriteltyjen käytänteiden toteuttamiseen jatkumossa. Sitoutumisen näkökulmasta jatkumokäytänteitä ei ole aikaisemmin tutkittu, joten tutkimukseni näkökulma on tuore. Tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä on hyötyä kentän työntekijöille, jatkumokäytänteitä määritteleville asiantuntijoille sekä opettajankoulutuslaitokselle. Tutkimukseni luo pohjan valtakunnallisten ja kunnallisten jatkumomallien rakentamiselle.

Tutkimukseni on laadullinen ja tutkimusotteeni fenomenografinen. Keräsin tutkimusaineistoni keväällä 2013 ryhmähaastatteluin ja keväällä 2014 yksilöhaastatteluin Kuopiossa. Kolme esiopettajaa muodosti yhden ryhmähaastattelun ja kolme luokanopettajaa toisen. Näistä opettajista haastattelin kaksi esiopettajaa ja kaksi luokanopettajaa henkilökohtaisesti. Analysoin yksilöhaastatteluaineistoni fenomenografisen analyysin mukaisesti, minkä perusteella muodostin horisontaalisen kuvauskategoriajärjestelmän.

Opettajien käsitykset koskevat ennakkoon määriteltyjä ja kontekstissa muotoutuneita jatkumokäytänteitä, kehitettäviä tekijöitä jatkumossa ja sitoutumista edistäviä tekijöitä. Lisäksi ammattiryhmillä on käsityksiä sitoutumisesta. Opettajien käsitysten mukaan jatkumossa kaikkein tärkeintä ovat lapsen tukeminen, lapsen onnistunut siirtymä sekä yhteistyö esikoulun ja koulun välillä.

Opettajien käsitykset heijastavat jatkumon mikro- ja mesosysteemin tasoja. Jatkumokäytänteitä tulee kuitenkin toteuttaa monipuolisesti mikro-, meso- ja eksosysteemin tasoilla – lapsen, aikuisten ja vanhempien tasolla.

Tallennettuna: