Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Liian hieno Pepiksi : esikoululaiset kertovat käsityksistään lastenkirjojen kuvahahmoista

QR-koodi

Liian hieno Pepiksi : esikoululaiset kertovat käsityksistään lastenkirjojen kuvahahmoista

Esikoululaiset kertovat käsityksistään lastenkirjojen kuvahahmoista

Tutkimus tarkastelee lastenkirjojen kuvahahmoja esikouluikäisten lasten kertomana. Tutkimus selvittää, mitä esikouluikäiset lapset kertovat käsityksistään muumista, Peppi Pitkätossusta sekä Lumikista ja seitsemästä kääpiöstä ja kyseisten hahmojen erilaisista versioista. Lastenkirjat ovat osa lapsuutta ja aikuisten lapsille tuottamaa lastenkulttuuria. Lasten tiedetään yleisesti pitävän kuvista ja katselevan kuvia ennen kirjallisen lukutaidon kehittymistä. Kuitenkin tutkimustietoa siitä, mitä lapset ajattelevat kuvakirjoista on varsin vähän. Tutkimus liittyy lapsitutkimukseen ja sillä on yhtymäkohtia lapsuudentutkimukseen sekä lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui 16 lasta (kahdeksan tyttöä, kahdeksan poikaa) eräästä Varsinais-Suomen esikouluryhmästä. Yhteensä ryhmässä oli 18 lasta. Aineiston keruu tapahtui keväällä 2013 esiopetuksen tiloissa. Lapset saivat keskustella vapaasti itse valitsemansa parin kanssa tutkijan valitsemista kuvakirjojen kuvista. Aineiston keruu tapahtui lasten ehdoilla ja ilman valmiita kysymyksenasetteluja tai teemoja. Lapsia ohjeistettiin seuraavasti: mitä näet kuvassa, kerro kuvasta ja vertaa kuvia. Litteroidun aineiston kokonaissivumäärä oli kaikkiaan 55 sivua. Aineiston analyysissä hyödynnettiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä ja käytettiin apuna kvantifiointia ja teemoittelua. Tutkimus kunnioittaa osallistujien anonymiteettia. Tutkimus noudattaa aineistolähtöistä tutkimustapaa. Aineiston lapset olivat innostuneita keskustelusta kuvien äärellä. Tutkimus osoittaa, että lasten kuvahahmomaailmaa voidaan kuvata monimuotoiseksi. Lapset keskustelivat kuvahahmojen ulkonaisesta olemuksesta, ulkonäöstä ja vaatetuksesta. Luonteenpiirteistä puhuttiin hyvin vähän ja ainoastaan Pepin kohdalla. Keskustelussa korostuivat ”oikea” hahmoversio ja suosikkihahmo. Lapset kuvailivat monella tavalla kuvahahmoja ja olivat kiinnostuneita erilaisista hahmoversioista, vaikka eivät pitäneet kaikkia versioita ”oikeina”. Tove Janssonin varhaisin muumikuvitus, Aleksandr Koškinin seitsemän kääpiötä ja Lauren Childin Peppi-hahmo herättivät lapsissa eniten keskustelua. Lumikin sijasta lapset olivat kiinnostuneita seitsemästä kääpiöstä ja myös Peppi Pitkätossun apina kiinnosti kovasti lapsia. Tutkimus antaa yhden näkökulman lasten kuvahahmomaailmaan. Tutkimusta voi hyödyntää kuvittajat ja lasten parissa työskentelevät henkilöt. Lisätutkimustarvetta aihealueelta löytyy paljon. Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä perusjoukkoon.

Tallennettuna: