Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

"No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa" : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta

QR-koodi

"No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa" : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta

Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta

Kattelus, J. & Tiainen, J. 2014. “No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa” Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. 61 s. ja 2 liitettä.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta ja siitä, miten he kokevat opintojen vaikuttaneen käsityksiinsä ja ajatuksiinsa liikunnanopettamisesta. Tutkimukseen valittiin seitsemän opiskelijaa, joiden liikunta- ja liikunnanopetustaustat olivat erilaiset. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelujen pääteemoja olivat liikunnanopetus ja -opettaja sekä opintojen vaikutus omaan opettajuuteen. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.

Tutkimustuloksista nousi esiin selvästi kolme asiaa, joita opiskelijat pitivät merkittävinä hyvässä liikunnanopettamisessa: Opettajaan, vuorovaikutukseen ja suunnitteluun liittyvät asiat. Opettajaan liitettiin positiivisuus ja kannustavuus, esimerkki ja lajituntemus. Toimiva vuorovaikutus ja palautteenanto liikuntatunnin aikana koettiin tärkeäksi. Myös oppitunnin suunnittelua, eriyttämistä ja oppilaantuntemusta pidettiin hyvään liikunnanopetukseen kuuluvina asioina.

Haastateltavat kokivat luokanopettajaopintojen antaneen paljon käytännön vinkkejä liikunnanopettamiseen. He kokivat ajattelunsa liikunnanopettamisesta muuttuneen merkittävästi ja itsevarmuutensa kasvaneen koulutuksessa opittujen lajitaitojen myötä.

Tallennettuna: