Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Hyväksyntä ja käyttäjätyytyväisyys tietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen : tapaustutkimus

QR-koodi

Hyväksyntä ja käyttäjätyytyväisyys tietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen : tapaustutkimus

Tietojärjestelmät ovat tämän päivän organisaatioissa tärkeässä asemassa. Uuden tietojärjestelmän käyttöönoton odotetaan johtavan toiminnan tehostumiseen ja liiketoiminnan parantumiseen. Keskeistä käyttöönottoprosessin onnistumiselle on, että käyttäjät hyväksyvät uuden tietojärjestelmän ja ovat tyytyväisiä siihen. Kirjallisuudessa on esitetty hyvin monenlaisia malleja ja mittareita, joilla tietojärjestelmän onnistumista voidaan arvioida. Keskeisimpiä ovat käyttäjätyytyväisyyteen, tietojärjestelmän onnistumiseen ja teknologian hyväksyntään liittyvät mallit. Tässä tutkielmassa selvitetään millä tavalla voidaan arvioida ja selittää tietojärjestelmän onnistumista käyttöönoton jälkeen. Keskeisiä malleja koskevan kirjallisuuskatsauksen perusteella on tehty tapaustutkimus, jonka kohteena on Kansaneläkelaitoksessa käyttöönotettu Service Manager -järjestelmä. Dokumentteihin tutustumisen ja teemahaastattelujen avulla tutkittiin järjestelmän käyttöönottoa sekä käyttäjien mielipiteisiin ja järjestelmän käyttöhalukkuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tapaustutkimuksen tulosten perusteella järjestelmän käyttöönotto on ollut projektin tavoitteiden osalta onnistunut, mutta sen käyttäminen vaatii käyttäjiltä jonkin verran aiemmasta poikkeavia toimintatapoja. Järjestelmän laatu ja järjestelmän tuottaman informaation laatu koettiin melko hyväksi, mutta järjestelmän käytettävyydessä oli jonkun verran ongelmia. Järjestelmä auttaa töiden ohjaamisessa ja tuottaa töiden kannalta oleellisia tietoja, mutta osa koki järjestelmän käyttämisen ylimääräiseksi työksi ja hyödyttömäksi työtehtäviä ajatellen. Järjestelmän kokeminen helppokäyttöiseksi ja hyödylliseksi näyttää vaikuttavan järjestelmän käyttöhalukkuuteen. Tämän tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi suunniteltaessa uuden tietojärjestelmän käyttöönottoa. Tutkielma antaa lähtökohtia myös sellaisen tutkimuksen tekemiseen, jossa tutkitaan tietojärjestelmän onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä.

Tallennettuna: