Haku

Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession

QR-koodi

Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession

Englanninkielen opettajia on nykyään määrällisesti paljon, niin Suomessa kuin ympäri maailmaa.Opettajat jakautuvat karkeasti kahteen ryhmään; englantia äidinkielenään puhuviin natiiviopettajiin ja ei-natiiveihin englantia puhuviin opettajiin. Jo vuosikymmen sitten on arvioitu, että ei-natiivit englanninkielen opettajat ovat muodostaneet enemmistön. Siitä huolimatta ei-natiiveja opettajia on alettu tutkia vasta viimeisten vuosikymmenten aikana, sillä natiiviopettajia on perinteisesti suosittu. Suomessa tilanne on kuitenkin toinen, sillä ei-natiivit opettajat ovat Suomessa itsestäänselvyys ja selvä enemmistö.

Tutkielman tarkoitus on toimia keskustelunavauksena ja tuoda uusi näkökulma suomalaiseen opettajatutkimukseen. Tavoitteena on antaa ei-natiiveille englanninopettajille mahdollisuus kertoa omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Muita mielenkiinnon aiheita ovat ei-natiivien opettajien vahvuudet ja heikkoudet työn kannalta sekä työn haasteet. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän kokeneen ei-natiivin englanninkielen lukio-opettajan haastatteluista. Haastattelu valittiin tutkimusmenetelmäksi, jotta tutkittavista ja kokemuksista saataisiin syvällistä tietoa. Teemoittelun kautta pyrittiin löytämään opettajien vastauksia yhdistäviä sekä erottavia piirteitä.

Tulokset osoittivat, että opettajat kokevat ei-natiiviuden luonnollisena asiana. He pitivät englannin kielitaitoaan riittävänä opettajan työhön ja koulutustaan sopivana. Natiivi- ja einatiiviopettajat koettiin tasa-arvoisina, joskin molemmilla ryhmillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Omiksi vahvuuksikseen ei-natiivit opettajat totesivat sekä ymmärryksen vieraan kielen oppimisprosessista että suomen kielen taidon. Heikkouksikseen he mainitsivat puutteellisen sanaston, epätäydellisen lausumisen ja virheiden tekemisen. Tyypillisiä haasteita ovat vaikeat opetusmateriaalit sekä se, että oppilaat kyselevät opettajille vieraista asioista. Pienen otoksen vuoksi tulokset eivät ole yleistettävissä, joten laajempi tutkimus on välttämätön laajemmin hyödynnettäviä tuloksia varten.

Tallennettuna: