Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Organisaatioiden verkkopresenssi

QR-koodi

Organisaatioiden verkkopresenssi

Tässä tutkielmassa tarkastellaan organisaatioiden verkkopresenssin tutkimusta systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Verkkopresenssi tarkoittaa organisaation muodostamaa kuvaa itsestään verkkoviestinnässä niin verkkosivuilla kuin sosiaalisen median palveluissa.

Aineisto koostui 16 artikkelista, jotka tarkastelevat organisaatioiden verkkopresenssiä viestinnän näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisena organisaatioiden verkkopresenssi nähdään tutkimuksissa, mitä tutkimustulokset kertovat organisaatioiden verkkopresenssistä ja millaisia jatkotutkimus-ehdotuksia artikkeleissa on esitetty.

Tuloksista käy ilmi, että verkkopresenssin käsitteestä käytetään useita eri nimityksiä. Osa tutkijoista näkee, että verkkopresenssi viittaa ainoastaan organisaation läsnäoloon sosiaalisessa mediassa. Osa taas käsittelee verkkopresenssiä viestinnän kautta rakentuvana kokonaisuutena organisaation verkkosivuilla ja sosiaalisen median palveluissa.

Tutkimusten tulokset osoittavat, että verkkopresenssiin vaikuttavat organisaation kansallinen kulttuuri, toimiala sekä koko. Lisäksi tutkimuksissa havaittiin, että verkkopresenssillä on useita eri tehtäviä, joista sidosryhmien osallistaminen nähdään yhtenä tärkeimpänä tehtävänä. Jatkossa verkkopresenssin tutkimuksessa tulisi tutkia viestintästrategioita ja –malleja verkossa sekä ottaa huomioon myös sidosryhmien näkökulma.

Tallennettuna: