Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Sisäisen viestinnän rooli organisaatiokulttuurin muutoksessa

QR-koodi

Sisäisen viestinnän rooli organisaatiokulttuurin muutoksessa

Työyhteisöviestinnän rooli on tärkeä nykytyöyhteisössä. Sillä motivoidaan ja sitoutetaan henkilöstöä, se on tärkeä osa jokaisen johtajan ja esimiehen päivittäistä työtä ja sillä luodaan pohja yhteiselle kult-tuurille ja tavoille toimia. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erään kansainväliseen konserniin kuulu-vaa nuorta tytäryhtiötä, joka toimii useassa maassa. Yrityksessä on käynnistetty laaja muutosprojekti, jolla halutaan luoda yhtenäinen kulttuuri ja toimintatavat. Muutoksen käynnistämisestä on tutkimuk-sen tekohetkellä aikaa runsas vuosi, ja suuri osa alaprojekteista on saatu päätökseen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen on viestinnän rooli kulttuurin muutoksessa ja miten organisaa-tiokulttuurin muutosprosessia voidaan parhaalla mahdollisella tavalla tukea työyhteisöviestinnällä. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. millä tavoin muutosprojektit ovat henkilöstön mielestä muut-taneet organisaation toimintatapoja ja sisäistä viestintää ja 2. miten henkilöstön mielestä sisäisellä vies-tinnällä voidaan tukea organisaatiokulttuurin syntymistä tai muutosta. Tutkimusaineisto kerättiin niin laadullista kuin määrällistä menetelmää hyödyntäen. Tulokset osoittivat, että työntekijät ovat havain-neet jonkin verran positiivista kehitystä kuluneen vuoden aikana – joskaan ei kovin merkittäviä muu-toksia vielä – ja heidän mukaansa myös sisäinen viestintä on hieman parantunut. Sisäinen viestintä on kuitenkin ollut varsin yksisuuntaista, ja muutosten ankkurointia varten tarvitaan vahvempaa tukea esimiehiltä ja keskustelua aiheista. Henkilöstö toivoi myös parannuksia it-järjestelmiin, parempaa tiedonvaihtoa osastojen ja maiden välillä ja viestintäkoulutusta esimiehille. Työssä hyödynnettiin Welchin ja Jacksonin v. 2007 kehittämää sisäisen viestinnän nelikenttäteoriaa, jonka pohjalta tutki-muksen kohdeyritykseen on myös laadittu viestinnän kehityssuositukset.

Tallennettuna: