Haku

Everyday English at work - does it work? : evaluation of an English language course

QR-koodi

Everyday English at work - does it work? : evaluation of an English language course

Kurssiarvioinnista on tehty paljon tutkimuksia, mutta pääosa alan kirjallisuudesta keskittyy kurssiarviointiin yleensä. Kielikurssien arviointiin keskittyvää kirjallisuutta on huomattavasti vähemmän. Julkaistut tutkimukset on yleensä tehty julkisella sektorilla, ja aiempaa tutkimusta yksityissektorilta on vaikea löytää. Tämä kurssiarviointi arvioi yksityisen koulutuskeskuksen kielikurssia. Tutkielman tarkoituksena on tehdä kurssiarviointi, joka selvittää Itä- Suomessa sijaitsevan kansainvälisen yrityksen henkilöstölleen tarjoaman englannin kurssin tuloksellisuutta. Tutkielma keskittyy oppijoiden ja opettajien tavoitteisiin sekä niiden saavuttamiseen. Myös molempien ryhmien erityisiä tyytyväisyyden ja tyytymättömyyden kohteita tutkitaan. Lisäksi kerätään oppijoiden ja opettajien ehdotuksia kurssin kehittämiseksi. Lopuksi vertaillaan oppijoiden ja opettajien näkemyksiä, sekä annetaan ehdotuksia tutkimustulosten soveltamiseksi käytäntöön. Kurssilla oli yhteensä 42 osallistujaa. Aineisto koostuu 18 kurssilaisen täyttämistä tavoitelomakkeista kurssin alussa ja keskivaiheilla sekä seitsemän kurssilaisen ja kahden opettajan haastatteluista. Haastatteluissa käytettiin haastattelurunkoa, jotta haastatteluaineisto olisi vertailukelpoinen, mutta haastattelutilanteessa annettiin tilaa myös haastateltavan omalle ajatuksen virralle. Aineiston analyysissa käytettiin sisältöanalyysia, jonka kategoriat nousivat enimmäkseen haastateltavien vastauksista, ja analyysi oli pääosin laadullista. Vaikuttaa siltä, että kurssin päätavoite, suullisen kielitaidon ja puhevarmuuden lisääntyminen, saavutettiin sekä oppijoiden että opettajien mielestä. Pieni otanta kuitenkin rajoittaa tuloksen yleistettävyyttä. Ilmeni myös, että oppijoiden tavoitteet tai niiden tärkeysjärjestys muuttuivat kurssin edetessä. Näyttää siltä että oppijat olivat pääosin tyytyväisiä kurssin opettajiin ja opetustekniikoihin, mutta olisivat toivoneet selkeämpää kurssisuunnitelmaa. Oppijoilta tuli parannusehdotuksia, joista osa on toteuttamiskelpoisia. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää kyseisen kurssin kehittämisessä, mutta esimerkiksi tavoitteenasettelun osalta myös muiden aikuisten kielikurssien suunnittelussa.

Tallennettuna: