Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa

QR-koodi

Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa

Tutkimuksen selvitettiin onko erilaisilla koulutustavoilla vaikutusta siihen, millaisiksi totuudet opettajuudesta koulutuksessa muotoutuvat. Tutkimme opettajuutta opettajan toimijuuden sekä opettajan osaamisen ja sen rakentumisen näkökulmista. Tutkimuksen pääongelmana oli, millaista opettajuutta totuuksista tulkitut diskurssit konstruoivat.

Tutkimusaineisto kerättiin Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta sekä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen integraatiokoulutuksen opiskelijoilta teemakirjoituksilla sähköpostin välityksellä. Aineiston analyysissä käytettiin diskurssianalyysiä.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että erilaiset tavat kouluttaa luokanopettajia vaikuttaa heidän tapaansa puhua opettajuudesta. Tutkimuksessa muodostettiin opettajatotuuksia, joiden pohjalta muodostettiin metadiskurssit. Lapin yliopistossa opiskelleiden puheesta muodostettiin metadiskurssit alisteisuus sekä käytännöllisyys ja omaksuminen. Integraatiokoulutuksessa opiskelleiden puheesta muodostettiin metadiskurssit autonomisuus sekä tutkimuksellisuus ja ongelmanratkaisu. Ensin mainittu metadiskurssi kuvaa toimijuutta ja toinen osaamista ja sen rakentumista. Tutkimuksen tulososiossa näiden pohjalta muodostimme opettajaprofiilit, jotka nimesimme historialliseksi opettajuudeksi ja reformiopettajuudeksi. Näiden pohjalta huomattiin, että koulutustavalla ja koulutuksen taustaoletuksilla on merkitystä sen suhteen, millaiseksi opettajuustotuudet koulutuksessa muotoutuvat.

Tallennettuna: