Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Käyttämättömät ajanvaraukset Tampereen aikuissosiaalityössä

QR-koodi

Käyttämättömät ajanvaraukset Tampereen aikuissosiaalityössä

Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että Tampereen aikuissosiaalityön asiakkaat jättävät käyttämättä sosiaalityöntekijälle varattuja aikoja. Ilmiöön vaikuttavia tekijöitä tarkastellessa otetaan huomioon Suomen sosiaalipalvelujärjestelmä, Tampereen sosiaalipalvelut, aikuissosiaalityö, sosiaalityöntekijä sekä asiakas ja pohditaan miten kyseiset tahot vaikuttavat siihen, etteivät asiakkaat asioi heille varatuilla ajoilla. Tutkimuksessa tarkastellaan käyttämättömiä ajanvarauksia aikavälillä 1.9.–31.10.2011.

Tutkimus sisältää kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen osuuden. Kvantitatiivisena aineistona käytetään asiakastiedoista kerättyä tietoa tutkittavista asiakkaista ja asiakastiedoista kerättyjä tekijöitä tarkastellaan ristiintaulukointia apuna käyttäen. Näin pyritään selvittämään millainen asiakasryhmä on kyseessä ja voiko heitä profiloida. Kvalitatiivinen aineisto koostuu 59 puhelinhaastattelusta, jotka on tehty osalle kyseisistä asiakkaista. Asiakkailta kysyttiin minkä vuoksi he eivät tulleet ajalle sekä heidän mielipiteitään Tampereen sosiaalipalveluista. Mielipiteiden kautta pyritään kartoittamaan tekijöitä, jotka vaikuttavat sosiaalitoimessa asiointiin ja vastaamaan varsinaiseen tutkimusongelmaan.

Tutkimustulosten perusteella havaitaan, että sosiaalityöntekijän ajanvarauksen käyttämättä jättäneen asiakasryhmän profilointi on vaikeaa, koska ongelmat ovat moninaisia ja samoja ongelmia esiintyy myös heidän keskuudessaan, ketkä asioivat varatulla ajalla. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin nähdä millainen aikuissosiaalityön asiakasryhmä on. Puhelinhaastatteluiden perusteella havaitaan, että ajanvaraukset käyttämättä jättämiseen vaikuttavat ajanvarauksen unohtaminen, ”pommiin nukkuminen”, sairaus, sosiaalityöntekijä, negatiivinen suhtautuminen sosiaalitoimeen, hankaluudet asioinnissa, se että ajanvarausta ei koettu tarpeelliseksi tai ajanvaraus oli tarpeeton ja toinen samanaikainen meno.

Tulosten perusteella voidaan havaita, että ajanvarauksen käyttämättä jättämiseen ei ole yksiselitteistä syytä. Ajanvarausten käyttämättä jättäminen johtuu niin järjestelmästä kuin yksilöstäkin. Esille tuli se, kuinka asiakkaat tarvitsevat monimuotoisia ja räätälöityjä sosiaalipalveluja. Yhden toimintamallin, tässä tapauksessa toimistotapaamisten, käyttö jättää sellaisia asiakkaita helposti sosiaalipalveluiden ulkopuolelle, jotka eivät koe tätä toimintatapaa omakseen. Tutkimuksessa nousee esiin myös hyvän ja luottamuksellisen asiakassuhteen tärkeys sekä aikuissosiaalityön asiakasryhmän erityisyyden huomioiminen.

Tallennettuna: