Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students

QR-koodi

Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students

Motivaatiotutkimus on vuosikymmeniä keskittynyt motivaatioon oppijan näkökulmasta luoden erilaisia motivaatioteorioita. Motivaatio on erittäin tärkeä tekijä vieraan kielen oppimistulosten selittäjänä, joten viime vuosikymmenellä kiinnostuttiin myös käytännön toimista, joita opettaja voi toteuttaa parantaakseen oppilaiden motivaatiota luokkahuoneissa. Näitä toimia kutsutaan motivointistrategioiksi. Tulevien vieraiden kielten opettajien käsitykset ja kokemukset motivointistrategioista Suomessa olivat lähes tutkimaton aihe, joten kyseinen näkökulma otettiin tähän tutkimukseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli määrällisten menetelmien avulla saada käsitys tulevien opettajien yleisestä tietoisuudesta motivointistrategioista sekä pedagogisten opintojen aikana saadusta tiedosta motivointistrategioista. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli kyselylomaketta käyttäen saada selville, miten hyödyllisinä tulevat opettajat (N = 84) motivointistrategioita pitivät, miten paljon he olivat niitä kahden viimeisen vuoden aikana käyttäneet sekä selvittää mahdollinen suhde hyödyllisyyden ja strategioiden käytön välillä. Tutkimukseen valittiin 41 motivointistrategiaa kaikki niiden eri osa-alueet mahdollisimman hyvin huomioon ottaen. Tuloksia analysoitaessa vertailtiin kahta ryhmää, joista toinen oli suorittanut opettajaopintonsa viimeistään edellisenä lukuvuonna (25 henkilöä) ja toinen (59 henkilöä) oli parhaillaan suorittamassa opettajaopintojensa viimeistä lukuvuotta. Tulokset osoittivat, että kokeneempi ryhmä oli selkeästi tietoisempi motivointistrategioista kuin kokemattomampi ryhmä, ja ero oli tilastollisesti merkitsevä. Opettajaopintojen aikana saadun tiedon määrä motivointistrategioista oli kaikkien vastaajien kesken suhteellisen vähäinen, eikä ryhmien välillä ollut tilastollisesti merkitsevää eroa vastauksissaan sen suhteen. Ryhmien välillä ei myöskään ollut suurta eroa näkemyksissään motivointistrategioiden hyödyllisyydestä, mutta kokeneempi ryhmä oli käyttänyt motivointistrategioita opetuksessaan selkeästi kokemattomampaa ryhmää enemmän, mikä näkyi myös suhteessa hyödyllisyyden ja motivointistrategioiden käytön välillä. Sen sijaan kokemattomammalla ryhmällä vastaavaa suhdetta ei ollut. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän kokemusta ja pedagogista tietoutta tulevilla opettajilla oli, sitä enemmän he olivat käyttäneet eri motivointistrategioita opetuksessaan viimeisen kahden vuoden aikana. Vaikka vastaajat pitivät motivointistrategioita hyödyllisinä, he kokivat saaneensa tietoa motivointistrategioista pedagogisten opintojen aikana vähäisesti. Koska motivointistrategiat koettiin hyödyllisinä tulevien opettajien keskuudessa, ja koska niiden käyttö on tutkitusti parantanut oppimistuloksia nostamalla oppilaiden motivaatiota, opettajat voivat hyödyntää tietoa motivointistrategioista käytännön opetuksessaan vieraiden kielten oppitunneilla.

Tallennettuna: