Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Användning av idrottstemat i svenskundervisningen på gymnasiet

QR-koodi

Användning av idrottstemat i svenskundervisningen på gymnasiet

Kandidaatintutkielmani tarkoituksena oli tutkia, kuinka urheilua hyödynnetään aihealueena lukion ruotsinopetuksessa. Pyrin toisaalta selvittämään, missä yhteyksissä opettajat käyttävät urheilua opetuksensa välineenä, toisaalta taas minkälaisia opetuksellisia tavoitteita opettajilla mahdollisesti oli urheiluteeman käytölle. Lisäksi kartoitin opettajien yleisiä käsityksiä urheiluteeman hyödyllisyydestä ruotsinopetuksessa.

Tutkimusaineistoni keräsin sähköisen kyselylomakkeen avulla, johon opettajat saivat vastata kahden viikon ajan tammikuussa 2012. Täytettyjä lomakkeita kertyi kasaan lopulta 133 kappaletta. Kysely piti sisällään yhteensä 12 kysymystä joista osaan vastattiin annettujen vastausvaihtoehtojen pohjalta ja osaan vapaasti omin sanoin.

Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että lähes jokainen kyselyyn vastannut opettaja oli käsitellyt urheiluteemaa opetuksessaan. Valtaosa kuitenkin käytti urheilua aihealueena ainoastaan silloin, kun se tuli esiin oppikirjan kappaleen kautta. Opettajat ilmoittavat urheiluteeman käytölle kahtalaisia tavoitteita: suoraan kielitaidon parantamiseen liittyviä tavoitteita sekä välillisiä tavoitteita, kuten kiinnostuksen lisääminen ruotsin kieleen, liikunnan merkityksen korostaminen sekä kulttuurin tuntemuksen lisääminen.

Oppikirjan lisäksi urheilua käsiteltiin lehtiartikkeleiden, tv-ohjelmien ja internetistä hankittujen materiaalien kautta. Osa opettajista pyrki huomioimaan ajankohtaiset urheilutapahtumat sitomalla ne osaksi opetusta. Opettajat kokivat urheilun hyödylliseksi aihealueeksi, koska moni oppilas oli kiinnostunut siitä etenkin omien harrastustensa vuoksi. Näin ollen urheilu toimi hyvin esimerkiksi keskusteluharjoitusten tai ainekirjoituksen aihepiirinä.

Toisaalta opettajat painottivat, ettei urheilu suinkaan kuulu jokaisen oppilaan mielenkiinnon kohteisiin, eikä sitä siksi tule painottaa opetuksessa sen enempää kuin muitakaan aihepiirejä. Urheilun käyttöä opetuksessa rajoittaa niin ikään tiukka aikataulu, joka ei anna mahdollisuutta syventyä tiettyyn teemaan kovin pitkäksi aikaa.

Tallennettuna: