Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä

QR-koodi

Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä

Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella miten arvojen selkiinnyttäminen toimii opinto-ohjauksen välineenä. Tutkimuksessa järjestettiin lukion toisen vuosikurssin opiskelijoille arvojen selkiinnyttämisen kurssi (6 x 1 ½ h), jonka aikana nuoret osallistuivat arvojen selkiinnyttämisen toimintaan. Opiskelijoita oli yhteensä 7 kahdessa ryhmässä.

Toiminnan kautta haettiin vastausta kahteen tutkimuskysymykseen ja kahteen alakysymykseen: (1) Miten arvojen selkiinnyttäminen vaikuttaa ohjattavan omiin arvoihin? (2) Miten arvojen selkiinnyttämiseen osallistuminen auttaa ohjattavaa uravalinnassa? (2a) Miten arvojen selkiinnyttäminen sijoittuu suhteessa muuhun koulupetukseen ja suhteessa muihin pohdintaa tukeviin tahoihin kuten vanhempiin? (2b) Miten arvojen selkiinnyttäminen täydentää olemassa olevaa koulun ohjausjärjestelmää?

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy perustelemaan arvojen selkiinnyttämisen oikeutusta yhteiskuntateorioiden ja moraalifilosofian kautta sekä osoittamaan, että arvojen selkiinnyttämiselle on sekä identiteettiteorioiden, että kasvatustieteen valossa selkeä tilaus osana koulun ohjausjärjestelmää.

Tutkimuksen aineiston muodostavat arvojen selkiinnyttämisen kurssin aikana kerätyt kirjoitelmat otsikolla ”Millainen on hyvä ammatti?” sekä kahden ryhmän päätteeksi käydyt ryhmähaastattelut, joissa keskityttiin kysymykseen miten arvojen selkiinnyttäminen on vaikuttanut nuorten kokemukseen ammatinvalintatilanteesta.

Tutkimuksen analyysimenetelmä on fenomenografinen sisällönanalyysi. Analyysissä käytettiin teemoittelua ja abduktiivista päättelyä säännönmukaisuuksien etsimisessä. Tutkimustulosten esittäminen etenee tutkimuskysymysten järjestyksessä esitellen aineistosta poimittuja teemoittelun tuloksia.

Aineiston tarkastelun ja tulosten perusteella voidaan päätellä, että vaikka arvojen selkiinnyttäminen ei suoraan vaikuta ohjattavan arvojen rakentumiseen tai korvaa niitä, toimintaan osallistuminen lieventää uravalinnan paineita ja auttaa nuoria jäsentämään omaa ajatteluaan. Arvojen selkiinnyttäminen täydentää olemassa olevaa ohjausjärjestelmää ja tukee opinto-ohjaukselle opetussuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden toteutumista.

Tallennettuna: