Haku

Houkutteleva rekrytointiviestintä organisaation verkkosivuilla

QR-koodi

Houkutteleva rekrytointiviestintä organisaation verkkosivuilla

Nykyään organisaatioiden verkkosivut ovat pääasiallinen kanava työntekijöiden rekrytoinnissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista organisaatioiden rekrytointiviestintä on verkkosivujen rekrytointiosioissa. Työn tavoitteena oli myös kehittää rekrytointiviestinnän malli.

Tutkimuskysymykset olivat 1) millaista organisaatioinformaatiota verkkosivujen rekrytointiosiot sisältävät ja 2) millaisia ovat työntekijöiden tarinat rekrytointiosioissa. Tutkimus keskittyi tarkastelemaan rekrytointiprosessin alkuvaiheen viestintää.

Tutkimusaineisto koostui Suomen parhaat työpaikat -listan organisaatioiden verkkosivujen rekrytointiosioista. Kohdeorganisaatioiden rekrytointiosioiden sisältöä analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen.

Rekrytointiprosessin alkuvaiheessa houkuttelevaan rekrytointiviestintään sisältyy organisaation esittely työnantajana ja työpaikkana, työntekijöiden tarinat ja työtehtäväkuvaukset. Verkkosivuilla vuorovaikutussuhde pyritään luomaan kolmella tasolla: yksilön ja organisaation välille, yksilön ja ryhmän välille sekä yksilön ja työn välille. Rekrytointiviestinnän avulla kuvataan toivottua hakijaprofiilia ja erityisesti niitä laadullisia ominaisuuksia, joita hakijalta toivotaan. Verkkorekrytoinnin avulla tavoitellaan työympäristöön ja työyhteisöön sopivia työntekijöitä. Rekrytointiviestintä on houkuttelevaa ja myös realistista.

Työssä esitellään myös, millainen on tyypillinen verkkosivujen rekrytointiosion sisältö. Osana organisaation rekrytointiviestintää esitellään, millainen on tyypillinen työntekijän tarina. Lopuksi esitellään tulosten pohjalta kehitetty rekrytointiviestinnän malli.

Tallennettuna: