Puheviestintätaitojen arviointi : näkökulmia lukiolaisten esiintymis- ja ryhmätaitoihin
Puheviestintätaitojen arviointi : näkökulmia lukiolaisten esiintymis- ja ryhmätaitoihin
Vuorovaikutustaidot ovat keskeinen osa yleissivistävän koulutuksen tuottamaa viestintäsivistystä. Lukiolaiset ovat myös voineet osallistua valtakunnalliseen puheviestinnän päättökokeeseen vuodesta 2000 lähtien. Yliassistentti Tarja Valkosen väitöstutkimus on ensimmäinen laaja-alainen selvitys siitä, miten lukiolaisten esiintymis- ja ryhmätaitoja ohjataan oppimaan ja arvioidaan. Se osoittaa, että päättökoe ja sen kehittelytyö ovat vaikuttaneet myönteisesti lukion puheviestinnän opetukseen. Lukiolaisten puheviestintätaitojen taso osoittautui tutkimuksessa keskimäärin hyväksi. Puhe-esitysten rakentamisen ja johdonmukaisen esittämisen taidot sekä esiintymisvarmuus kaipaavat kuitenkin kehittämistä. Ryhmäkeskusteluissa taas on tarvetta aktiivisempaan ja monipuolisempaan osallistumiseen. Tulokset osoittavat myös, että perustelemisen taitoja ei kovin hyvin hallita. - Lukiolaisia tulisi ohjata vakuuttamaan kielellisellä ja nonverbaalisella ilmaisullaan, perustelemaan, arvioimaan toistensa perusteluja sekä valitsemaan tarkoituksenmukaisia ja tehokkaita argumentointistrategioita, Valkonen pohtii.
Kieli |
suomi |
---|---|
Sarja | Jyväskylä studies in humanities, 7 |
Aiheet | |
ISBN |
951-39-1546-8 |
ISSN |
1459-4331 |