Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Tuskan hauskaa! Tavoitteena tiedostava kirjoittaminen : kirjoittamisprosessi peruskoulun yhdeksännellä luokalla

QR-koodi

Tuskan hauskaa! Tavoitteena tiedostava kirjoittaminen : kirjoittamisprosessi peruskoulun yhdeksännellä luokalla

Annamari Murtorinne tutki väitöskirjassaan peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten kirjoittamis-, keskustelu- ja muokkausprosessia. Murtorinne havaitsi, että oppilaat työskentelevät erittäin mielellään pienryhmissä ja ymmärtävät ryhmänsä arvon palautteenantajana, mutta heillä ei ole vielä riittävästi tietoa ja taitoa hyödyntää monipolvista prosessia parhaalla mahdollisella tavalla.– Oppilaat pitäytyivät palautekeskustelussaan pääasiassa tekstin sisällön pohdinnassa, mutta kiinnittivät huomionsa jonkin verran myös oikeakielisyysseikkoihin. Oppilaat eivät kuitenkaan malttaneet antaa perusteellista palautetta, vaan siirtyivät näkökulmasta toiseen ripeässä tahdissa, Murtorinne toteaa.– Osa oppilaista kykeni hankkimaan palautetta keskustelusta monipuolisesti. Tällaiset oppilaat vahvistivat tai tarkistivat omia tietojaan keskustelussa ja yhdistelivät omia ja toisten ajatuksia tekstissään. Osa oppilaista tyytyi pelkästään poimimaan tietoja keskustelusta ja kopioimaan ajatukset sellaisinaan omaan tekstiinsä, Murtorinne jatkaa.Murtorinne havaitsi, että toinen tutkimusryhmä kykeni hyödyntämään vapaata keskustelua omien tekstiensä muokkaamisessa, mutta toinen ryhmä olisi tarvinnut jonkinlaista tukea palautekeskustelun onnistumiseksi.

Tallennettuna: