Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Social interaction in online multiplayer communities

QR-koodi

Social interaction in online multiplayer communities

Verkkopelit synnyttävät pysyviä vuorovaikutussuhteita Monen pelaajan verkkopelit tyypillisesti joko rohkaisevat pelaajien välistä vuorovaikutusta tai suorastaan vaativat sitä. Pelissä etenemisen vaatimuksena saattaa olla yhteistyö muiden pelaajien kanssa, tai peli voi perustua pelaajien väliselle kilpailulle.- Tyypillisiä verkkopelejä voi pelata melko itsenäisesti, hakematta syvempää kontaktia pelikumppaneihin. Sosiaalisuus on kuitenkin voimakas motiivi paitsi pelata verkkopelejä, myös muodostaa pysyvämpiä vuorovaikutussuhteita niiden piirissä, Siitonen kertoo.Verkkopelit perustuvat tietoverkkojen tarjoamiin tiedonsiirron mahdollisuuksiin. Tämä näkyy myös pelien tarjoamissa viestintämahdollisuuksissa. Pelin sisällä saattaa esimerkiksi olla tuki niin tekstipohjaiselle, kuvalliselle kuin ääneen perustuvalle viestinnälle. Lisäksi peli voi tarjota välineitä niin kahdenväliseen yhteydenpitoon kuin ryhmien tai yhteisöjen laajuiseen viestintäänkin.- Pelien sisältämien viestintämahdollisuuksien lisäksi jäsenet voivat pitää yhteyttä kasvokkain, puhelimitse, sähköpostin välityksellä tai vaikka IRCissä, Siitonen toteaa.Pitkäjänteinen vuorovaikutus luo pohjan yhteisöllisyydelleVerkkopeliyhteisöjen vuorovaikutus muistuttaa kasvokkain ylläpidettyjen ryhmien vuorovaikutusta. Yhteisöä koossa pitävänä voimana ovat jaetut arvot ja tavoitteet. Ne ovat myös neuvottelun kohteena läpi yhteisön elinkaaren. Arvot ja tavoitteet heijastuvat esimerkiksi siinä, kuinka yhteisö hyväksyy uusia jäseniä, ja siinä, kuinka yhteisön toiminnalle merkittävät roolit jaetaan. Niihin liittyvät ristiriidat voivat johtaa konflikteihin yhteisön sisällä, ja konfliktien ratkaisu tarjoaa puolestaan mahdollisuuden vahvistaa tai muuttaa yhteisöllisyyden perusteita.- Perinteiset identiteetin rakennuspalikat, kuten ulkonäkö tai ikä, eivät välttämättä merkitse mitään verkkopeliyhteisöissä. Saman yhteisön jäseninä ovat kenties 13-vuotias koululainen Ranskasta, 27-vuotias kotiäiti Ruotsista ja 44-vuotias diplomi-insinööri Yhdysvalloista. Kun yhteisön jäsenet eivät koskaan kohtaa kasvokkain, he muodostavat käsityksiä toisistaan esimerkiksi sen perusteella kuinka aktiivisia tai luotettavia he kokevat toisten olevan, Siitonen kuvailee.Teknologiavälitteisessä yhteydenpidossa ihmiset voivat muodostaa kuvan toisistaan nopeasti. Toisaalta pitkäjänteiseen vuorovaikutukseen perustuva tuntemus korostuu esimerkiksi silloin, kun päätetään kuka pääsee yhteisön johtotehtäviin. Vuorovaikutuksen myötä muodostuvalla maineella on näin todellista merkitystä verkkopeliyhteisöissä. Teknologiavälitteisessä yhteydenpidossa yhteisön jäsenten motivoituneisuus ja aktiivisuus korostuvat. On tyypillistä, että verkkopeliyhteisön johtohahmo tai pieni, vaikutusvaltaisten jäsenten sisäryhmä piirtää yhteisön toiminnan rajat ja antaa sille kasvot. Sosiaalisille verkostoille ominainen jatkuva muutos tulee hyvin esiin verkkopeliyhteisöissä. Uusia yhteisöjä syntyy ja vanhoja kuolee jatkuvasti, ja jäsenistön liike pelien ja yhteisöjen välillä on voimakasta. Toisaalta yhteisöjen pohjalla olevat sosiaaliset verkostot ja kahdenväliset suhteet voivat säilyä pitkäänkin, toimintaympäristöstä toiseen. Verkkopeliyhteisön kuolema ei merkitse välttämättä tällaisen verkoston romahtamista. On tavallista, että verkkopeliyhteisöistä eroaa pieniä versoja, jotka kasvavat uusiksi yhteisöiksi, tai että verkkopeliyhteisön kuoleman jälkeen osa sen muodostaneesta verkostosta alkaa rakentaa uutta yhteisöä.Siitonen käytti tutkimuksessaan haastatteluiden ja osallistuvan havainnoinnin avulla kerättyä aineistoa. Aineisto kerättiin kahdesta eri verkkopeliyhteisöstä massiivisessa linjaroolipelissä

Tallennettuna: