Haku

Taide kulttuurisena kohtaamispaikkana taidekasvatuksessa

QR-koodi

Taide kulttuurisena kohtaamispaikkana taidekasvatuksessa

Tarja Pääjoki tutkii väitöskirjassaan millaisia näkökulmia monikulttuurisuuden kysymykset tuovat taidekasvatukseen. Monikulttuurisuus liitetään arkipuheessa etnisyyteen. Monikulttuurisuutta voi kuitenkin tarkastella myös suhteessa ikään, sukupuoleen, terveyteen tai alueellisiin ja taloudellisiin seikkoihin. Kulttuuristen erojen kanssa toimiminen on haasteellista sekä yhteiskunnallisesti että yksilöiden välillä. Taidekasvatuksen näkökulmasta mahdollisuudet vaikuttaa on toisinaan esitetty koko yhteiskuntaa muovaaviksi.- Taidekasvatuksen vaikutukset näkyvät ensisijaisesti arkisissa tilanteissa, mahdollisuuksina löytää uusia tapoja toimia ja kohdata muita. Taiteellisella toiminnalla voidaan luoda tilaa ennakkoasenteiden tutkimiseen ja ylittämiseen sekä vieraan ja oudon kohtaamiseen. Taide on parhaimmillaan avoin tila, johon astuessaan kulttuurisia käsityksiä voidaan tutkia yhdessä ja etsiä keinoja rajojen ylittämiseen, huomasi Pääjoki.Taideteosten lisäksi väitöskirjan aineistona on monikulttuurisen taidekasvatuksen pilottiprojekteja. Suomalaisessa taidekasvatuksessa on tehty kansainvälisesti uraa uurtavaa työtä uudenlaisten menetelmien ja lähestymistapojen kehittämisessä suhteessa kulttuurieroihin. Pääjoki osallistui väitöstyön aikana Syreenin Taimi –pilottiprojektiin, joka oli osa Suomen akatemian SYREENI –tutkimushanketta (Syrjäytyminen, eriarvoisuus ja etniset suhteet Suomessa).

Tallennettuna: