Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Knowledge of environmental issues : where pupils acquire information and how it affects their attitudes, opinions, and laboratory behaviour

QR-koodi

Knowledge of environmental issues : where pupils acquire information and how it affects their attitudes, opinions, and laboratory behaviour

Tuula Asunnan kasvatustieteellinen väitöstutkimus osoittaa selvästi, että tiedotusvälineet ovat luonnontieteiden opettajien ohella yläasteikäisten koululaisten tärkeimmät ympäristöasioita koskevan tiedon lähteet. Tulos asettaa suuren haasteen kemian ja muidenkin aineiden opettajille ja tutkijoille sekä tiedotusvälineille. Näiden tulisi ympäristöasioihin liittyvien uhkien ohella tuoda esiin myös tieteen saavutuksia, jotta oppilaiden asenteet kemian opiskelua ja kemian teollisuutta kohtaan kehittyisivät myönteisemmiksi. - Jos kemian ja yleisemminkin luonnontieteiden opetuksen yhtenä päämääränä on kasvattaa ympäristövastuullisia ihmisiä, on opetuksen ja oppimisen avainkysymyksenä nähtävä ympäristömyönteisten asenteiden ja ympäristöopetuksen pedagogiikan kehittäminen. Koska ympäristöasenteet kehittyvät myös koulujen opetusohjelmista riippumatta ja koska tutkimus selkeästi osoittaa tiedotusvälineiden suuren roolin oppilaiden tietolähteenä, tulisi opettajien entistä enemmän kiinnittää huomiota myös oppilaiden medialukutaidon kohottamiseen, Asunta päättelee.

Tallennettuna: