Kansainvälisten e-aineistojen hakuun on toistaiseksi kirjauduttava, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Learning to read : reciprocal processes and individual pathways

QR-koodi

Learning to read : reciprocal processes and individual pathways

Marja-Kristiina Lerkkanen seurasi väitöstutkimuksessaan 1-2. luokan oppilaiden lukemaan oppimisen oppimisprosesseja. Tutkimustulokset osoittivat, että suomalaislapset oppivat nopeasti peruslukutaidon. Sen sijaan luetun ymmärtämisen taidot vaatisivat enemmän harjoittelua.Pitkittäisseurannassa tunnistettiin kolme erilaista lukijaryhmää. Kompetentit lukijat lukivat sujuvasti ja ymmärsivät lukemaansa. Tekniset lukijat lukivat yhtä sujuvasti kuin kompetentit lukijat, mutta heillä oli ongelmia luetun ymmärtämisessä. Heikot lukijat olivat edellisiä heikompia peruslukemisessa ja yhtä heikkoja kuin tekniset lukijat luetun ymmärtämisessä. Kansainvälisistä tutkimuksista poiketen Lerkkanen havaitsi, ettei ns. Matteus-efekti (hyvät paranevat ja heikot heikkenevät) toteutunut suomalaisten lasten kohdalla, vaan myös heikot aloittajat oppivat lukemaan ja siirtyivät taitavampiin ryhmiin. Suomessa on myös hyvin harvinaista jäädä täysin lukutaidottomaksi.

Tallennettuna: