Pienet tunnetaiturit monilukutaitoa oppimassa
Pienet tunnetaiturit monilukutaitoa oppimassa
Oppimateriaali
Luotu: 6.3.2023, Muokattu: 6.3.2023
Sisältö
- Johdanto (pdf, 168,4 kt)
- Lapsiryhmille suunnatut videotuokiot (Ulkoinen linkki)
- Lapsiryhmille suunnatut videotuokiot (Ulkoinen linkki)
- Tunnetaiturit- materiaalisivut (Ulkoinen linkki)
- Mitä varpaat haluaa sanoa- laulu (Ulkoinen linkki)
- Kokeile- lisätehtäviä (Ulkoinen linkki)
- Små känslovirtuoser som lär sig multilitteracitet (Ulkoinen linkki)
- Kokeile (pdf, 130,2 kt)
- Små känslovirtuoser som lär sig multilitteracitet (pdf, 204,0 kt)
- Experimentera (pdf, 344,0 kt)
- Halli-nallen tunnekortit (pdf, 555,0 kt)
- Tunnetaiturimateriaali (pdf, 741,8 kt)
- Känslokunskapsmaterial- Halli-nalles känslokort (pdf, 556,1 kt)
- Känslokunskapsmaterial (pdf, 619,5 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Olet nyt lähdössä tunneseikkailulle, jossa keskitytään leikkiin, kokeiluun, tutkimiseen, erilaisiin aistikokemuksiin sekä erilaisiin kehollisiin vireystilan ja tunteiden säätelykeinoihin. Tunneseikkailulla sanoitetaan, havaitaan ja tutkitaan. Tämä tunneseikkailu pohjaa monilukutaidon käsitteeseen sekä ajatuksiin taidekasvatuksesta, tutkivasta oppimisesta ja tunnetaitojen harjoittelusta. Taidepedagoginen ajattelu korostaa moniaistisuuden ja taiteidenvälisyyden lisäksi myös prosessin merkitystä. Lopputulosta tärkeämpää on siis se, mitä tekemisen prosessin aikana tapahtuu kokemusten ja ajatusten tasolla: millaisia tunteita koetaan, millaista vuorovaikutus on ja millaisia oivalluksia syntyy. Tunnetaiturit- materiaali on tuotettu OPH:n rahoittamassa vuoden mittaisessa (2021-2022) Pienet tunnetaiturit monilukutaitoa oppimassa-hankkeessa. Materiaali koostuu lapsiryhmille suunnatuista videotuokioista, “Mitä varpaat haluaa sanoa”-laulusta, Kokeile-lisätehtävistä sekä tulostettavista materiaaleista: Tunnetaiturimateriaali, Halli-nallen tunnekortit ja Tunnesäätilat. Videotuokiot ohjaavat lapsia tutkimaan, ihmettelemään, katselemaan, liikkumaan, kuuntelemaan ja taiteilemaan. Tuokioissa lasta ohjataan aktiiviseksi kokijaksi, ja ne sisältävät paljon ohjaamista erilaisiin aistikokemuksiin. Videotuokioissa myös kuulostellaan, sanoitetaan ja hyväksytään tunteita. Tulostettavia materiaaleja kasvattaja voi käyttää apunaan lasten kanssa pidettävissä tuokioissa.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-NC-ND 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Ohjaaja tai mentori Huoltaja Asiantuntija tai ammattilainen Erityisopetus Opettaja |
Koulutusaste |
Varhaiskasvatus |
Oppimateriaalin tyyppi |
0/Audio/ 0/Text/ Video |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
monilukutaito tunnekasvatus |
Tavoite- ja sisältöalue |
Ajattelu ja oppiminen Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito sekä tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Pienet tunnetaiturit monilukutaitoa oppimassa Små känslovirtuoser som lär sig multilitteracitet |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202303_00026225_0 |
Tekijät |
Julkaisija |
2023
|
Julkaistu |
2023
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Oppimiskokonaisuuden osa Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen Itsenäinen opiskelu |
Saavutettavuus |
tekstivastine tekstitys |
Saavutettavuuden esteet |
ei tiedossa |
Tallennettuna:
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä