Sjunkande matematikkunskaper hos ungdomarna
Sjunkande matematikkunskaper hos ungdomarna
Oppimateriaali
Nordiskt Nätverk för Vuxnas Lärande
; Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Luotu: 1.3.2022, Muokattu: 9.3.2022
Sisältö
- Mikael Rönnkvist, specialyrkeslärare, Yrkesakademin i Österbotten (mp4, 126,9 Mt)
- Bakgrund och uppgifter (pdf, 56,7 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Mikael Rönnkvist on toiminut jo yli 30 vuoden ajan opettajana monessakin eri maassa ja tasolla. Koulutukseltaan hän on ammatillinen erityisopettaja, joksi hän on kouluttautunut metsäalataustalta.
Esitys on empiirinen kuvaus mitä viime aikoina on tapahtunut opiskelijoiden matemaattisille taidoille ja mi-ten tapahtuneeseen voidaan reagoida tarjoamalla tukea. Kaikki alkaa kartoituksesta, jolla kaikki YA!:han tulevat opiskelijat testataan. Tuloksista ei voida päätellä, että jonkun tietyn osa-alueen osaaminen olisi muita selkeästi alemmalla tasolla. Tulosesimerkit tulevat sähköalalta. Ääripäiden eroaminen yhä kauemmaksi toisistaan aiheuttaa opettajille eniten haastetta. Keskinkertaisilla taidoilla ei enää ole suurin ryhmä. Mikaelin empiiriset havainnot kertovat myös, että myös sellaisilla, joilla on selkeä tavoite jatkaa opintojaan korkea-asteella, on vaikeuksia kurssilla ”matematik för fortsatta studier”. Vaikeudet matematiikassa eivät johdu vain jostain tietystä vaikeudesta, vaan niitä kasautuu usean ongelman aiheuttamana. Opettajille voi olla vaikea ymmärtää, että joku ei oikeasti osaa tai ymmärrä mitään oppiaineesta, jota opettaja pitää helppona, mielenkiintoisena ja aivan innoissaan aivan välttämättömänä. Kysymysosiossa keskustellaan mm. miten motivaatio vaikuttaa ja aiheutuuko matematiikan vaikeuksista drop-outeja sekä ovatko kaikki päivän esiintyjät huolissaan siitä, että matemaattisten taitojen osaaminen Suomessa on laskenut.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Erityisopetus Opettaja |
Koulutusaste |
Ammatillinen koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Video |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Sjunkande matematikkunskaper hos ungdomarna |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00025080_1 |
Tekijät |
Julkaisija |
2022
|
Julkaistu |
2022
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Itsenäinen opiskelu |
Saavutettavuuden esteet |
ei välähtelyhaittaa ei äänihaittaa |
Tallennettuna:
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä