Haku

Tapaustutkimus käyttöliittymän intuitiivisesta vuorovaikutuksesta

QR-koodi

Tapaustutkimus käyttöliittymän intuitiivisesta vuorovaikutuksesta

Tutkielmassa tarkastellaan käyttöliittymien intuitiiviseen vuorovaikutukseen ja opittavuuteen vaikuttavia asioita. Tutkimusosiossa selvitettiin mitkä kohdat tutkittavan sovelluksen käyttöliittymässä koettiin noviisien käyttäjien näkökulmasta intuitiiviseksi ja mitkä epäintuitiiviseksi. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin sovelluksen yleistä intuitiivisuuden kokemusta ja sitä, mihin INTUI-mallin neljästä intuitiivisen vuorovaikutuksen komponentista kokemus perustuu. Sovelluksen käyttöä tutkittiin käytettävyystestin, INTUI-kyselylomakkeen ja puolistrukturoidun haastattelun avulla. Käytettävyystestauksen aikana koehenkilöitä pyydettiin ajattelemaan ääneen samalla, kun he suorittivat heille annettuja tehtäviä. Tutkimukseen osallistui 11 koehenkilöä, joiden katsottiin taustaltaan vastaavan tutkittavan sovelluksen kohde-ryhmää. Tutkimuksen perusteella yrityksen sovelluksen vuorovaikutuksen voidaan sanoa olevan yleiskuvaltaan intuitiivinen. Sovelluksen käytössä havaittiin kuitenkin tutkimuksen avulla myös epäintuitiiviseksi koettuja kohtia, joihin etsittiin kehitysehdotuksia tutkielmassa esitellyistä intuitiivisen vuorovaikutuksen suunnittelumalleista. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, millaista tukea koehenkilöt olisivat kaivanneet sovelluksen käytön avuksi.

Tallennettuna: