Nälänhädät Suomessa - Tehtävät lukioon
Nälänhädät Suomessa - Tehtävät lukioon
Oppimateriaali
Luotu: 5.12.2022, Muokattu: 12.12.2022
Sisältö
- Nälänhädät Suomessa - Tehtävät lukiolaisille (pdf, 560,1 kt)
- Hungersnöden i Finland – Uppgifter för gymnasiet (pdf, 600,7 kt)
- Nälänhädät Suomessa - Opettajan ohje (pdf, 589,4 kt)
- Hungersnöden i Finland – Anvisning till läraren (pdf, 656,8 kt)
- Alkuperäisaineisto - Kotiseutumuistiinpanoja sonkajärveltä 1860-1870 (pdf, 18,8 Mt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Tämä oppimateriaali sisältää lukiotason tehtävät ja opettajan ohjeen Finna Luokkahuoneesta löytyvään aineistopakettiin ”Nälänhädät Suomessa”. Aineistopaketti käsittelee Suomen nälkäkatastrofeja 1860- ja 1910-luvuilla.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Lukiokoulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
0/Exercise/ 0/Text/ |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Historia Ihminen, ympäristö ja historia Itsenäisen Suomen historia Suomalainen yhteiskunta Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma Terveys ja yhteiskunta Terveystieto Yhteiskuntaoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
eettisen analysoinnin näkökulmia: hyveet, seuraukset, oikeudet, velvollisuudet, motiivit, arvot ja normit historian kehityslinjojen hahmottaminen ja sitominen aikaan historian tutkimusmenetelmät ja lähteiden käyttö ihminen ympäristön muokkaajana eri aikoina ihmisoikeudet, kansalaisen perusoikeudet ja velvollisuudet itsenäistymisprosessi, sisällissota ja sen kansainvälinen konteksti keskeisiä väestöjen terveyteen vaikuttaneita yhteiskunnallisia, tieteeseen ja teknologiaan liittyviä tekijöitä maanviljely, työnjako ja kulttuurin synty muuttuvat turvallisuusuhat ja niiden ratkaisumahdollisuudet oikeuslaitos sekä tuomio- ja järjestysvalta osaa arvioida kriittisesti teknologian ja informaation muutoksen merkitystä ihmisten elinolojen muokkaajana. osaa arvioida kriittisesti yhteiskunnallista tietoa ja yhteiskunnallisten päätösten perusteita paikallisella ja valtiollisella tasolla sekä niiden vaikutuksia eri väestöryhmien ja yhteiskunnallisten toimijoiden kannalta osaa eritellä ja arvioida kansalaisten turvallisuuteen ja kansainväliseen turvallisuusympäristöön liittyviä muutoksia, uhkia ja niiden ratkaisumahdollisuuksia. osaa lukea ja tuottaa oppiaineelle ominaista asiatekstiä pystyy arvioimaan Suomen historiasta tehtyjä tulkintoja ja niiden taustalla olevia vaikuttimia historiallisessa kontekstissaan suomalaisen yhteiskunnan modernisoituminen teollistumisen edellytykset ja vaikutukset yhteiskuntaan ja ympäristöön terveyskäsityksiä ja sairauksien selitysmalleja tulevaisuuden terveyshaasteita ja mahdollisuuksia tuntee suomalaisen kulttuurin, yhteiskunnan ja talouden keskeiset muutokset, ymmärtää niiden merkityksen 1860-luvulta nykypäivään ja osaa arvioida tulevaisuuden mahdollisuuksia väestökehitys ja muuttoliikkeet väestönkasvu, yhteiskuntien ja valtioiden muodostuminen väestörakenteen muutoksiin vaikuttavat tekijät yhteiskunnallinen tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja oikeudenmukaisuus ymmärtää Suomen valtiollisen kehityksen, kansainvälisen aseman ja yhteiskunnan muotoutumisen osana eurooppalaista ja kansainvälistä kehitystä ymmärtää historiallisen tiedon luonteen ja osaa käyttää historiallisia lähteitä sekä arvioida niitä kriittisesti ymmärtää ja tuottaa historian tiedonalalle ominaista asiatekstiä sekä hallitsee tilastojen lukutaidon ymmärtää nykypäivän taloudellisiin, yhteiskunnallisiin ja väestöllisiin ilmiöihin johtaneen kehityksen sekä osaa eritellä siihen vaikuttaneita tekijöitä ymmärtää suomalaisen yhteiskuntarakenteen perusteet ympäristö, ilmastonmuutos, väestö ja kestävä tulevaisuus • osaa kuvata ja analysoida yhteiskunnallisten olosuhteiden, sosiaali- ja terveyspolitiikan ja muun yhteiskuntapolitiikan, tieteen sekä teknologian muutosta, kehitystä ja yhteyksiä väestön terveyteen • pystyy erittelemään keskeisten tarttumattomien ja tartuntatautien riskitekijöitä, esittämään perusteltuja ratkaisuja näiden ehkäisemiseksi sekä arvioimaan sairauksien ja tautien merkitystä yksilölle ja yhteiskunnalle sekä elintapojen vaikutuksia tarttumattomien ja tartuntatautien näkökulmasta |
Aiheet |
Kieli |
suomi ruotsi |
Muut nimekkeet |
Nälänhädät Suomessa - Tehtävät lukioon Hungersnöden i Finland - Uppgifter för gymnasiet |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202212_00025917_5 |
Tekijät |
Julkaisija |
Työväenmuseo Werstas,
2022
|
Julkaistu |
Työväenmuseo Werstas,
2022
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Oppimiskokonaisuuden osa Ryhmätyö |
Tallennettuna:
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä