Haku

Opetusmenetelmän vaikutus oppimistulokseen ja opiskelumotivaatioon yläkoulun kalabiologiassa

QR-koodi

Opetusmenetelmän vaikutus oppimistulokseen ja opiskelumotivaatioon yläkoulun kalabiologiassa

Motivaatiolla on useissa tutkimuksissa havaittu olevan positiivinen vaikutus oppimistuloksiin. Menetelmillä, jotka lisäävät oppilaiden motivaatiota ja elämyksellisyyttä voidaan olettaa olevan positiivisia vaikutuksia oppimistuloksiin. Opetusmenetelmien vaikuttavuuden tutkiminen on tärkeää, jotta voidaan arvioida niiden tehokkuutta ja mielekkyyttä käytännössä. Tutkimuksessani selvitettiin, miten toiminnalliset opetusmenetelmät erosivat opettajajohtoisesta opetusmenetelmästä oppilaiden oppimistulosten sekä opiskelumotivaation suhteen biologian oppitunneilla. Tutkimuksessa oli mukana kaksi luokkaa, joille opetettiin kaksi kalabiologian aihetta, toinen opettajajohtoisesti ja toinen toiminnallisesti. Oppilaille tehtiin testit ennen opetusta ja sen jälkeen sekä mielipidekyselyt kummankin oppitunnin jälkeen. Verrattaessa oppilaiden alku- ja lopputestin osaamista toisen luokan tuloksissa ei havaittu muutosta, toisen luokan tulos parani. Erityisesti tytöt paransivat tuloksiaan alun- ja lopun välillä. Oppilaiden opiskelumotivaation osalta kyselyjen tulokset osoittivat, että tässä tutkimuksessa opetusmenetelmällä ei ollut vaikutusta opiskelumotivaatioon. Yhteenvetona voidaan todeta, että tässä tutkimuksessa tytöt paransivat testituloksiaan poikia enemmän ja että opetusmenetelmällä ei ollut merkittävää vaikutusta oppilaiden tiedolliseen kehitykseen tai opiskelumotivaatioon. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että molemmat tutkimuksessa käytetyt opetusmenetelmät tuottavat oppimistuloksia ja niitä voidaan käyttää kalabiologian opetuksessa.

Tallennettuna: