Monilukutaito ja tiedonalakohtaiset tekstitaidot
Finna-arvio
Monilukutaito ja tiedonalakohtaiset tekstitaidot
www.parnet.fi/~finra/K...tiversio.pdf
(Jyväskylän yliopisto - JYX)
kielikukko2014 sulkunen luukka.pdf
(Jyväskylän yliopisto - JYX)
Tekstitaitojen opetuksen – niin luku- kuin kirjoitustaidonkin – on perinteisesti katsottu olevan ensisijaisesti äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen vastuulla. Myös alakoulussa lukemisen ja kirjoittamisen opettaminen painottuu äidinkielen tunteihin, vaikka luokanopettajalla onkin aineenopettajia enemmän luontevia mahdollisuuksia oppiainerajat ylittävään opetukseen. Uusissa opetussuunnitelman perusteissa kuitenkin mainitaan monilukutaito yhtenä koko koulua ja kaikkia oppiaineita yhdistävistä laaja-alaisista osaamisalueista (POPS 2016, 16–17). Mitä monilukutaito kaikkien oppiaineiden opetuksessa tarkoittaa ja mihin se perustuu?
Tallennettuna:
Kieli |
suomi |
---|---|
Sarja | Kielikukko, 4 |
Aiheet | |
ISSN |
0780-0940 |