Haku

Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa

QR-koodi

Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa

Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää IT-alalla työskentelevien henkilöiden kokemuksia työssä oppimisesta sekä työssä oppimista edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppimista tukevaa esimiestyötä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä IT-ala on jatkuvan muutoksen ja kehityksen kohteena teknologioiden kehittyessä ja luodessa tarpeita osaamisen kehittämiselle ja työssä oppimiselle. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu HeRMo-tutkimushankkeen yhteydessä kerätyistä yhteensä yhdeksän IT-alan työntekijän haastattelusta kahdesta eri organisaatiosta. Aineisto analysoitiin tutkimuskysymyksittäin hyödyntäen laadullista sisällön analyysia.

Työssä oppimista koettiin tapahtuvan työpaikalla työtä tekemällä, itsenäisesti opiskelemalla, kollegojen avulla, reflektoimalla sekä koulutuksiin osallistumalla. Lisäksi löydettiin yksilö- ja työpaikkasidonnaisia oppimista edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Yksilösidonnaisia edistäviä tekijöitä olivat motivaatio, oma toiminta, luovuus ja koulutustausta. Työpaikkaan liittyviä tekijöitä olivat yhteistyö kollegoiden kanssa sekä työtehtäviin liittyvät tekijät. Rajoittavia yksilösidonnaisia tekijöitä olivat harrastuneisuuden puute ja perhetilanne. Työpaikkasidonnaiset tekijät liittyivät työnohjaukseen, tiedonkulun haasteisiin, kiireeseen sekä työtehtävien luomiin rajoitteisiin. Oppimista edistävä esimiestyö sisälsi avointa vuorovaikutusta, alaisen tukemista sekä vaikutusmahdollisuuksien luomista.

Tulevaisuudessa olisi tärkeä tutkia työssä oppimista huomioiden tutkimukseen osallistujien yksilölliset erot, kuten työkokemus ja koulutustausta, jotta saataisiin tarkempaa tietoa niiden yhteydestä työssä oppimiseen.

Tallennettuna: