Haku

Chat-ohjaajien kokemuksia verkko-ohjausosaamisesta ja osaamisen kehittämistarpeista

QR-koodi

Chat-ohjaajien kokemuksia verkko-ohjausosaamisesta ja osaamisen kehittämistarpeista

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaista osaamista verkko-ohjaus ohjaajilta edellyttää sekä mitä kehitettävää ohjausosaamiseen liittyy. Tässä tutkimuksessa verkko-ohjauksen tarkastelu on rajattu koskemaan reaaliaikaisen chatin välityksellä tapahtuvaa ohjausta. Työn tarkoituksena on lisätä tietoa ohjaajien verkko-ohjauksessa tarvittavasta osaamisesta. Aihe on ajankohtainen, koska enenevässä määrin ohjausalan palveluita on siirretty verkkoon ja tutkittua verkko-ohjausosaamiseen liittyvää ajankohtaista tietoa on vähän. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia 1. Mitä osaamista chat - ohjaus ohjaajilta edellyttää ja 2. Miten chat -ohjausta voisi kehittää. Tutkimus on laadullinen ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla verkko-ohjausta tekeviä ohjaajia. Kukin haastateltava käytti verkko-ohjauksessa työvälineenä chatia. Osa haastateltavista keskittyi ohjaus-, tieto- ja neuvontatyöhön ja osa chatin välityksellä tapahtuvaan emotionaalisen tuen ohjaukseen. Keskeisimmät tulokset, joita haastateltavamme kokivat verkko-ohjauksessa vaadittavan, olivat verkko-ohjauksessa tarvittava ohjausosaaminen, joka jakaantui 1) kohtaamisen taitoihin, 2) ohjausprosessin hallintataitoihin ja 3) vuorovaikutustaitoihin. Tutkimustuloksissa esiin nousseet chat-ohjauksessa vaadittavat taidot olivat yhteneväisiä aiempien tutkimustulosten kanssa. Chatin käyttö ohjaustyökaluna koettiin toimivaksi verkko-ohjauksen työvälineeksi, vaikka ohjaajat kokivat ammattitaitonsa kehittämistarpeiden liittyvän ohjausalustan toimintojen monipuolisempaan hyödyntämiseen. Tulokset osoittivat kehittämistarpeiden liittyvän myös vuorovaikutustaitoihin ja kriisityön osaamiseen.

Tallennettuna: