Haku

Sosiaalinen media organisaation viestinnän välineenä

QR-koodi

Sosiaalinen media organisaation viestinnän välineenä

Sosiaalinen media on nopeasti kasvava ja ajankohtainen ilmiö, jota organisaatiot ovat entistä enemmän hyödyntäneet viestinnän toiminnoissaan. Tässä tutkielmassa perehdytään organisaation viestintään ja siihen, mitä mahdollisuuksia ja mahdollisia haasteita sosiaalisen median käyttöönotto voi tuoda viestinnän eri toimintoihin. Näkökulmana on organisaation viestinnän näkökulma ja organisaation viestintä jaetaan tutkielmassa ulkoiseen- ja sisäiseen viestintään. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tuloksista selviää, että sosiaalisen median käyttöönotto tuo enemmän mahdollisuuksia kuin haasteita sekä organisaation ulkoiselle- että sisäiselle viestinnälle. Ulkoisen viestinnän mahdollisuudet perustuvat suurilta osin sosiaalisen median suurelle käyttäjämäärälle ja itseilmaisun vapaudelle. Ulkoisen viestinnän haasteet perustuvat sosiaalisen median hallitsemattomuudelle. Sisäisessä viestinnässä sosiaalisen median käyttöönotto tarkoittaa yleensä yhden sosiaalisen median alustan integroimista organisaatioon sisäiseksi sosiaaliseksi mediaksi. Tämä tuo sisäisen viestinnän toiminnot samalle alustalle ja tehostaa viestintää. Sisäisen sosiaalisen median käyttöönotto myös laajentaa työntekijän oppimismahdollisuuksia organisaatiossa. Haasteita aiheuttavat sisäisen sosiaalisen median toimintojen avoimuus. Haasteista huolimatta sosiaalisen median hyödyntäminen organisaation viestinnässä on ehdottomasti suuri mahdollisuus organisaatiolle.

Tallennettuna: