Haku

Strategian implementointia tukevan suoritusmittariston kehittäminen

QR-koodi

Strategian implementointia tukevan suoritusmittariston kehittäminen

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten strategian implementointia voidaan tukea suoritusmittauksen keinoin case-yrityksen tuotantoyksikössä. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin kehittää räätälöity suoritusmittaristo tukemaan strategian implementointia tuotantoyksikön operatiiviselle tasolle. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksen ensimmäisessä osassa tarkastellaan suoritusmittauksen potentiaalia strategian implementointiprosessissa ja toisessa osassa esitellään aiemman tutkimuksen sekä aihetta käsittelevän kirjallisuuden perusteella tekijöitä, joita tulisi huomioida suoritusmittariston kehitysprosessissa. Tutkimusstrategiaksi valikoitui toimintatutkimus, jossa tutkija toimi kohdeorganisaatiossa muutosagenttina. Ensisijaisena tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Lisäksi tutkimuksen onnistumisen arvioinnissa hyödynnettiin markkinatestausta. Tutkimuksen aikana järjestettiin valitun työryhmän kanssa neljä workshop- tilaisuutta, joiden aikana määriteltiin tuotantoyksikön menestystekijät eli strategian toteutumisen kannalta ratkaisevassa asemassa olevat tekijät, valittiin niitä parhaalla tavalla kuvaavat mittarit, sovittiin mittausperiaatteista sekä rakennettiin edellytykset suoritusmittariston käyttöönotolle. Tutkimuksen tuloksena tuotantoyksikössä tunnistettiin kuusi menestystekijää, joita kuvaamaan valittiin viisi suoritusmittaria. Tutkimuksen myötä hahmottui myös vaihtoehtoinen prosessimalli suoritusmittariston kehittämiseksi tilanteessa, jossa organisaation strategia on määritelty. Tuotantoyksikön strategian jalkautusta tukemaan kehitettyä suoritusmittaristoa alettiin hyödyntää asteittain jo tutkimuksen aikana pilotoinnin myötä ja erästä mittaria tullaan tulevaisuudessa hyödyntämään todennäköisesti myös palkitsemisen perusteena.

Tallennettuna: