Haku

Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus ammatillisessa koulutuksessa

QR-koodi

Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus ammatillisessa koulutuksessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjausta nuorten kanssa toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Uraohjaus on ammatillisen koulutuksen reformin myötä ajankohtainen aihe. Siihen on kiinnitettävä aiempaa enemmän huomiota, jotta koulutuksen keskeyttäminen vähenisi ja kiinnittyminen työelämään helpottuisi ja nopeutuisi. Tutkimuksessa selvitettiin miten nuorten kanssa toimivat asiantuntijat kuvaavat nuorten käsityksiä ja valmiuksia työelämää kohtaan ja millaisia käsityksiä heillä on erityistä tukea tarvitsevien työelämän ulkopuolelle jäämisestä ja syrjäytymisestä. Tutkimus toteutettiin fenomenografisen lähestymistavan avulla. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina puolistrukturoituna teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa asiantuntijaa. Heistä neljä työskenteli ammatillisessa koulutuksessa ja neljä ammatillisen koulutuksen ulkopuolisissa yhteistyöorganisaatioissa. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin avulla. Haastateltujen asiantuntijoiden mukaan ammatillisen koulutuksen erityistä tukea tarvitsevien uraohjaus nähdään 1) yhteiskuntaan sekä työ- ja itsenäiseen elämään sijoittumisen tukena ja motivointina, ja 2) itsetuntemuksen lisäämisenä ja oman osaamisen tiedostamisena. Tutkimuksessa selvisi myös, että asiantuntijoiden mukaan on myös paljon päämäärätietoisia nuoria, joilla on tavoitteita ja suunnitelmia omaan elämäänsä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kaikille yksilöllisten tarpeiden mukaan mahdollistettu uraohjaus kehittää samalla myös opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia.

Tallennettuna: