Haku

Alustatalouden potentiaali talotekniikka-alalla

QR-koodi

Alustatalouden potentiaali talotekniikka-alalla

Alustatalouden keinoja käyttävien yritykset on kasvanut nopeasti ja ne ovat muokanneet maailmaamme muovaamalla palveluiden välittämisestä entistä vaivattomampaa. Työn tekemisestä, myymisestä ja palveluiden ostamisesta on tehty helpompaa ja tulevaisuudessa onkin odotettavissa alustatalouden vaikuttavan suuria muutoksia vallitsevaan työnkuvaan. Ihmiset eivät tule tulevaisuudessa tekemään töitä niin kuin ennen. Tästä huolimatta alustatalous on Euroopassa hyvin pienessä roolissa. Palveluita kehittävät yritykset ovat Aasiassa tai Pohjois-Amerikassa. Talotekniikka-ala, muun rakennus- ja kiinteistöalan kanssa etsii kovasti uusia väyliä digitalisaation mahdollisuuksiksi. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin luoda malleja, joiden avulla alustataloutta saataisiin Suomeen talotekniikka-alalle. Alustataloutta koskevat teoriat luovat käsityksen alustataloudesta ja pyrkivät selvittämään mitkä asiat mahdollistavat alustayritysten nopeat kasvut, sekä markkinoiden mahdollisen valloittamisen, siten että yhden yrityksen palvelusta tulee koko alan standardi tapa toimia. Tutkimuksessa luotiin kirjallisuuskatsauksen pohjalta perusymmärrys yleisistä alustatalouden toimintamalleista ja strategioista. Jotta tutkimuksessa saatiin tarpeeksi kattava käsitys talotekniikka-alasta, suoritettiin kirjallisuuskatsauksen jälkeen asiantuntijahaastatteluita. Näissä puolistrukturoiduissa haastatteluissa pyrittiin saamaan laaja tieto talotekniikka-alan mahdollisista alustatalouspalveluista, sähköisenmyynnin ongelmakohdista, sekä ylipäätään miten talotekniikka-alan ammattilaiset ja asiantuntijat näkisivät, että uuden alustayrityksen olisi mahdollista tulla alalle. Tutkimus suoritettiin seuraten mahdollisimman tarkasti suunnittelutieteellistä lähestymistapaa. Tutkimuksen tuloksiksi muodostui kaksi artefaktia. Syy miksi luotiin kaksi artefaktia, oli haastatteluissa esiin tullut tarve kahdenlaisille alustoille. Toinen artefakteista oli sisäinen alusta, joka tarjoaa yritykselle keinon tuotteistaa palvelunsa mahdollisimman pitkälle, ennen kuin se tarjotaan rakentajille. Toinen artefakti oli alusta, jonka päällä niin yksittäinen rakentaja kuin yritykset pystyvät toimimaan. Tämän ns. ulkoisen alustan päällä toimivat tahot pystyvät itse tuottamaan sisältöä palveluun, sekä voivat olla vapaammin yhteydessä toisiinsa.

Tallennettuna: