Haku

Vallankäytön rooli strategian jalkautuksessa

QR-koodi

Vallankäytön rooli strategian jalkautuksessa

Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkittiin vallankäytön roolia pankkiorganisaation strategian jalkautuksessa. Aluksi selvitin miten strategian jalkautusprosessi näyttäytyy organisaatiossa. Tämän jälkeen tutkin, mitä vallankäytön muotoja jalkautusprosessissa käytetään hyväksi, sekä mikä niiden rooli jalkautuksen kannalta on. Tutkimus on kerätty Keski-Suomen Osuuspankin jyväskylän konttorin henkilökunnalta haastatteluiden avulla. Tutkimukseen valikoitui satunnaisesti valitut 14 henkilöä, jotka ovat organisaation kolmelta eri tasolta. Jaottelin eri organisaatiotasot tutkimuksessani toimihenkilötasoon, päällikkötasoon, sekä johtajatasoon. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja analysointi on suoritettu käyttäen teemoittelua sekä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa havaittiin selkeää hajontaa eri organisaatiotasoilla strategian jalkautusprosessin tunnistamisessa. Prosessi oli selkeästi parhaiten tiedossa johtotasolla, päällikkötasolla sen tunnisti selkeästi noin puolet ja toimihenkilötasolla ei ollut juurikaan käsitystä tarkkaan, ennalta määritellyn prosessin mukaan etenevästä jalkautussuunnitelmasta. Toimihenkilötasolta toivottiinkin lisää konkretiaa monimutkaisen strategiaviestin tueksi. Vallankäytön muotoja oli selkeästi tunnistettavissa neljä. Löysin aineistosta ainakin palkitsemista, suostuttelua, manipulointia sekä voimankäyttöä. Näitä kaikkia käytettiin johdon toimesta hyväksi strategian jalkautuksen eri vaiheissa. Vallankäytön muotojen rooli vaihteli hieman jalkautuksen vaiheen mukaan. Yleisesti ottaen valtaa käytettiin eniten hyväksi strategiaviestinnän edistäjänä/nopeuttajana sekä strategiaa tai sen sisältämiä arvoja tukevana toimintana.
Tutkimassani kohdeorganisaatiossa valtaa oli käytetty taidokkaasti hyödyksi strategian jalkautuksen eri tilanteissa ja sen voidaan nähdä selkeästi nopeuttaneen halutun viestin etenemistä sekä sen omaksumista.

Tallennettuna: