Haku

Where can entrepreneurial opportunities be found in bulk shipping? : a case study of Finnish industries’ preferences in supplier selection

QR-koodi

Where can entrepreneurial opportunities be found in bulk shipping? : a case study of Finnish industries’ preferences in supplier selection

Gradussani pyrin selvittämään, millaisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia irtolastiin erikoistuneille varustamoille voitaisiin löytää. Työssäni sovellan yrittäjyyden tutkimuksen perusteeman, liiketoimintamahdollisuuden (entrepreneurial opportunity) käsitettä. Työni aluksi perehdyin liiketoimintamahdollisuuksien lähteisiin kirjallisuuden pohjalta (Cohen, Shane) sekä pyrin löytämään tutkimuksia merikuljetuksista yrittäjyyden aikakausilehdistä, joita löytyikin muutamia kreikkalaisista varustamoista. Suomeen liikennöivien irtolastivarustamoihin kohdistuvia vaatimuksia selvitin puolistrukturoiduin haastatteluin. Haastattelin yhteensä kahdeksaa henkilöä, jotka ovat joko lastinantajia, työskentelevät varustamossa tai ovat lastinvälitystoimessa (brokereita). Näitä haastatteluja tuin teoreettisella kehyksellä, joka toi rakennetta haastattelujen tekemiseen, niiden analysointiin ja tulosten verifiointiin. Haastattelujen teoreettisen kehyksen ydinkäsitteeksi valikoitui kuljetuskanavien suorituskyky (channel role performance), mikä onnistuneesti tuki tutkimusprosessia. Kun kirjallisuudessa esitettyjä kuljetuskanavan suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä verrattiin kirjallisuudesta esiin nostettuihin mahdollisuuksien lähteisiin, saatiin aikaiseksi matriisi. Tämä matriisi yhdistettiin haastatteluista tunnistettuihin vaatimuksiin, ja näin saatiin luotua katsaus liiketoimintamahdollisuuksien lähteistä, joihin perustui päivitetty liiketoimintamalli (Osterwald et al), joka esiteltiin lopuksi. Tässä mallissa ehdotettiin teollisuuden, Itämeren varustamoiden ja EU:n yhteistä hanketta, jossa luotaisiin Itämeren olosuhteisiin räätälöity jääluokitettu, pienikokoinen ja automatisoitu tyyppilaiva. Työn tärkein anti oli nostaa esiin, että merenkulkua tulisi tarkastella ennen kaikkea elinkeinona, eikä vain logistiikan osaprosessina. Tämä tarkastelukulma mahdollistaa merikuljetusten dynamiikan ymmärtämisen ja elinkeinon analysoinnin palveluliiketoimintona, jolloin sen liiketoimintamahdollisuuksista puhuminen on mielekästä. Merenkulun liiketoimintamahdollisuudet ovat tärkeitä paitsi teollisuudelle ja sen toimitusvarmuudelle myös laajemmin Suomen huoltovarmuudelle, ja niitä tulisikin edistää sekä tutkimuksen, että taloudellisen ohjauksen keinoin.

Tallennettuna: